Undersøgelse: Kunderne giver Danske Bank den kolde skulder

Resultatet fremgår af en omfattende og endnu ikke offentliggjort undersøgelse med deltagelse af over 3.000 danskere fra analyse- og rådgivningsvirksomheden Loyalty Group International.

Ifølge Danske Bank forlod 40.000 kunder banken i det første halvår af 2013. Og tallet kan stige dramatisk, vurderer seniorkonsulent Mikkel Korntved fra Loyalty Group International:

»Der er en indbygget lavinefare i Danske Bank, fordi der sidder masser af utilfredse kunder, som kun bliver, fordi de synes, at det er for besværligt at skifte pengeinstitut. Hvis det lykkes at overbevise disse kunder om, at det ikke er så besværligt, så vil der ske et stort skred af kunder fra Danske Bank«.

Spar Nord Bank beretter om kundevandring fra Danske Bank til deres eget pengeinstitut, og administrerende direktør Holger Bruun fra Nordfyns Bank forventer ifølge Børsen, at kundeflugten fra Danske Bank vil tage til.

Bankanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank anser Danske Banks kundesituation for alvorlig.

»På den lange bane duer det jo ikke, hvis langt de fleste mennesker i landet ikke gider at være kunde i Danske Bank, og hvis de fleste af deres egne kunder ikke ville vælge dem igen. Det er selvfølgelig ikke optimalt. Og man lever jo af at have tilfredse kunder – i hvert fald på den rigtig lange bane,« siger Christian Hede til Børsen.

Hos Danske Bank erkender chef for personal banking i Danmark, Thomas Mitchell, at tallene ikke ser gode ud.

»Det er klart, at det her selvfølgelig ikke er godt nok, og det har vi meget store ambitioner om at gøre om på,« siger Thomas Mitchell.

Dagens Gossip