Undersøgelse: Smartphones dominerer også på email læsning

Det er ikke bare Facebook, der bliver tjekket på smartphonen. Også læsning af emails vinder frem på mobilen og har overhalet computeren. Det viser en ny dansk undersøgelse, der er lavet af email marketing virksomheden MailPlatform.

- På tværs af vore mere end 1.000 danske professionelle afsendere af nyhedsbreve, kan vi se en klar tendens, hvor mobile klienter nu står for over 50 procent af alle læsninger, fortæller grundlægger Kim Østergaard.

Virksomheden har analyseret på mere end 150.000.000 afsendte nyhedsbreve, og ser et klart billede af mobil og tablet der hastigt vokser i dominans, mens traditionelle klienter som Outlook Lotus Notes falder måned for måned.

Apple iOS og Android enheder dominerer klart blandt de mobile enheder, og deler markedet pænt mellem sig, mens iOS med iPad er langt overlegen indenfor tablet læsninger med over 80 procent af alle tablet læsninger.

Et nyhedsbrev åbnes flere gange

En anden ny tendens er, at et nyhedsbrev åbnes flere gange. Tidligere blev det alene åbnet på computeren, og behandlet på een og samme enhed. I dag åbner modtagerne ofte først nyhedsbrevet på mobilen, dernæst måske på en tablet om aftenen i sofaen - eller i løbet af dagen på en computer.

Det giver mange forskellige hensyn, og stiller krav om et design, der tilpasser sig dynamisk - de såkaldte responsive designs.

- For netbutikkerne og detailhandlen giver det nye mul igheder for indsamling af viden, men stiller også nye krav til den mobile parathed af selve netbutikken. Det hjælper ikke meget, at vores skabeloner tilpasser sig, hvis modtagernes oplevelse videre mod et køb ikke er mobiltilpasset, konkluderer Kim Østergaard.

Dagens Gossip