Unge mænd føler sig presset til at køre stærkt

Det er sejt at køre for stærkt. Sådan oplever mange nyudklækkede, mandlige bilister vennernes opfattelse af bilkørsel, og det får dem til at køre hurtigere, end de egentlig har lyst til.

Det konstaterer en ny forskningsartikel fra DTU Transport, som har spurgt til kørselsvanerne hos 2018 mænd fordelt på alderstrinnene 18 og 28 år.

Begge aldersgrupper er påvirket af omgangskredsen, men de unge bilister er særligt modtagelige, skriver forskerne Mette Møller og Sonja Haustein.

- For de 18-årige fører påvirkningen til flere hastighedsoverskridelser, hvorimod presset hos de 28-årige er med til at fastholde og retfærdiggøre, at de kører for stærkt, skriver de i artiklen.

Mandlige bilister i aldersgruppen 18 til 24 år er den gruppe af bilister, der har størst risiko for at ende i en trafikulykke, påpeger Rådet for Sikker Trafik, der ser de nye forskningsresultater som en bekræftelse af et uheldigt fænomen blandt de unge mænd.

- Der er en social dynamik, hvor man tror, at man ved, hvad de andre mener. Der er i hvert fald eksempler på, at der faktisk ikke er nogen i bilen, der synes, det er fedt, at der bliver kørt for hurtigt, siger specialkonsulent Søren Troels Berg og uddyber:

- Føreren er lidt bange for at blive opfattet som en kylling af kammeraterne. Og dem, der sidder på bagsædet, vil ikke være dem, der siger: "Du skal ikke køre så hurtigt", for de andre i bilen gør det heller ikke. Og så bliver det sådan lidt en ond spiral, hvor der opstår en gensidig misforståelse.

De 18-årige bilisters køreskoletid ligger selvsagt ikke langt tilbage, og Rådet for Sikker Trafik mener, at man med fordel kan sætte yderligere fokus på den fare, der er forbundet med at køre for stærkt.

Hos Dansk Kørelærer-Union er landsformand René Arnt opmærksom på de uheldige dynamikker.

- Vi kender godt problemstillingen, og ved den seneste revision af køreuddannelsen blev der lagt øget vægt på undervisning i adfærd og holdning i trafikken, påpeger han.

Men kørelærernes formaninger fordamper, når de unge ser, hvordan deres omgangskreds kører bil, forklarer René Arnt.

Han påpeger dog, at de unge - ligesom resten af befolkningen - er blevet bedre til at undgå ulykker over de seneste 10 år, hvor antallet er mere end halveret.

- Over de seneste år er antallet af ulykker herhjemme raslet ned, også blandt de unge trafikanter. Det skal vi huske at rose dem for, pointerer han.

/ritzau/

Dagens Gossip