Unge vælger sommerskole frem for Sunny Beach

Hun har valgt at bruge en måned af sin sommerferie fra studiet Almen erhvervsøkonomi og psykologi på Copenhagen Business School på at forbedre sine engelskkundskaber med en sprogrejse, hvor hun 30 timer ugentligt skal blive endnu bedre til den engelske udtale og de grammatiske sætninger.

»Jeg ser det som en investering i min fremtid. Det er mange penge, men hvis det er medvirkende til, at jeg i fremtiden får et job, så er det bestemt det værd,« siger Camilla Elling til Berlingske.

Camilla er langtfra den eneste, der føler, at sådan en rejse er en investering, der vægter højere end de traditionelle drukture til det sydlige Europa. Hos den danske filial af rejseselskabet Education First (EF), der er kendt for at udbyde sprogrejser til hele verden, har de siden 2011 oplevet en vækst i salget af sommerskolerejser til unge over 18 år. Sprogrejser i sommerferien er ellers noget, man traditionelt forbinder med de 12- til 17-årige.

Direktør Christen Bagger fra EF mener, at den øgede efterspørgsel skyldes, at de unge i højere grad søger rejser med mening. Det, mener han især, binder sig op på den finansielle krise, som Danmark og resten af verden befinder sig i. Derfor vil unge og deres forældre hellere investere penge i undervisning, end de vil fyre dem af på Long Island Ice Tea og bikinier.

»De unge vil stadig gerne have muligheden for fest og strand, men de vil også gerne komme hjem med andet end et festbillede til Facebook. Desuden ser vi, at stadig flere forældre gerne vil investere i deres børns fremtid, selv om de er oppe i 20erne, og her går sparekronerne altså ikke til druk syd på,« siger Christen Bagger.

Netop finanskrisen peger samfundsforsker Johannes Andersen fra Aalborg Universitet også på som motivationsfaktor for de unges ændrede fokus. Han mener, at krisen har gjort unge mere målbevidste og fokuserede, fordi de har erkendt, at deres muligheder for en fremtid og et godt job er begrænset i forhold til, hvordan det så ud for bare få år siden.

»Krisen gør, at unge tvinges til at finde nogle fikspunkter meget tidligt i deres uddannelsesforløb. Her ser vi blandt andet den type, jeg kalder den hippe vinder, der formår at optimere sine muligheder og få erfaring og karakterer til at klare sig godt igennem systemet,« siger Johannes Andersen til Berlingske.

Han nævner dog også, at krisen skaber den samfundstype, han kalder den seje taber, hvor man søger de alternative muligheder og netop vægter fester og netværk højt.

Når Camilla om 14 dage hopper på flyet mod sommerskolen, så håber hun da også, at weekenderne i storbyen vil byde på oplevelser, der ikke kan måles i karakterer og grammatiske flueben.

»Det, jeg håber mest på at få ud af turen, er et ubesværet engelsk, men jeg har da med vilje valgt at bo på et kollegium for også at få lidt socialt samvær, og så håber jeg også på, at vi kan hygge os over et par øl i weekenden. Det er jo også det sociale, der gør det til en god oplevelse,« siger Camilla Elling, der netop har afsluttet fjerde semester og nu kan se frem til sommerferie.

Dagens Gossip

Dagens TV