Unge vil hellere på sommerskole end til Sunny Beach

Men hun skal ikke ned at slænge sig på Londons hippe natklubber eller shoppe amok i byens mange highstreetbutikker. Hun har valgt at bruge en måned af sin sommerferie fra studiet Almen erhvervsøkonomi og psykologi på Copenhagen Business School til at forbedre sine engelskkundskaber med en sprogrejse, hvor hun 30 timer ugentligt skal blive endnu bedre til den engelske udtale og grammatikken.

»Jeg ser det som en investering i min fremtid. Det er mange penge, men hvis det er medvirkende til, at jeg i fremtiden får et job, så er det bestemt det værd,« siger Camilla Elling til Berlingske.

Camilla er langtfra den eneste, der føler, at sådan en rejse er en investering, der vægter højere end de traditionelle drukture til det sydlige Europa.

Hos den danske filial af rejseselskabet Education First (EF), der er kendt for at udbyde sprogrejser til hele verden, har de siden 2011 oplevet en vækst i salget af sommerskolerejser til unge over 18 år. Sprogrejser i sommerferien er ellers noget, man traditionelt forbinder med de 12-17 årige.

Direktør hos EF, Christen Bagger, mener, at den øgede efterspørgsel skyldes, at de unge i højere grad søger rejser med mening. Det mener han især skyldes den finansielle krise, som Danmark og resten af verden befinder sig i. Derfor vil unge og deres forældre hellere investere penge, end de vil fyre dem af på Long Island Icetea og bikinier.

»De unge vil stadig gerne have muligheden for fest og strand, men de vil også gerne komme hjem med andet end et festbillede til facebook. Desuden ser vi, at stadig flere forældre gerne vil investere i deres børn fremtid, selv om de er oppe i 20erne, og her går sparekronerne altså ikke til druk syd på,« siger Christen Bagger til Berlingske.

Netop finanskrisen peger samfundsforsker fra Aalborg Universitet Johannes Andersen også på som motivationsfaktor for de unges ændrede fokus.

Han mener, at krisen har gjort unge mere målbevidste og fokuserede, fordi de har erkendt, at deres muligheder for en fremtid og et godt job er begrænset i forhold til, hvordan det så ud for bare få år siden.

»Krisen gør, at unge tidligere tvinges til at finde nogle fikspunkter meget tidligt i deres uddannelsesforløb. Her ser vi blandt andet den type, jeg kalder den hippe vinder, der formår at optimere sine muligheder og få erfaring og karakterer til at klare sig godt igennem systemet,« siger Johannes Andersen fra Aalborg Universitet.

Han nævner dog også, at krisen skaber den samfundstype, han kalder den seje taber, hvor man søger de alternative muligheder og netop vægter fester og netværk højt.

Når Camilla om 14 dage hopper på flyet mod sommerskolen, så håber hun da også, at weekenderne i storbyen vil byde på oplevelser, der ikke kan måles i karakterer og grammatiske flueben.

»Det, jeg håber mest på at få ud af turen, det er et ubesværet engelsk, men jeg har da med vilje valgt at bo på et kollegium for også at få et socialt samvær, og så håber jeg da også på, at vi kan hygge os over et par øl i weekenden. Det er jo også det sociale, der gør det til en god oplevelse,« siger Camilla Elling, der netop har afsluttet fjerde semester, og nu kan se frem til sommerferie.

Dagens Gossip