Unik stil giver nordiske computerspil succes

Nordiske og skandinaviske computerspil tager mere og mere af opmærksomheden i spilverdenen.

Senest har det dansk produceret spil Hitman om en kynisk lejemorder stjålet overskrifterne, mens også spillet The Division, som Massive-studiet i Malmø står bag, får megen omtale.

Succesen skyldes, at nordiske spiludviklere tænker på andet end voldsomme eksplosioner og store våben. Sådan lyder forklaringen fra danske Peter Weile, administrerende direktør i Ubisoft Nordic, som ejer Massive-studiet.

Ifølge danskeren kan man sammenligne de skandinaviske spiludvikleres tankegang med, hvordan nordiske og i særdeleshed danske filmmagere griber tingene an.

- Rent kulturelt har nordiske film været gode til at finde en linje af ret høj kvalitet, hvor der ikke kun har været en tjubang-stil, som man ser meget af i Hollywood.

- Historierne er mere intelligente, og det er det samme, man ofte ser ved skandinaviske spil, siger Peter Weile.

Peter Weile forklarer, at det blandt andet kommer til udtryk i spillet The Division, der blev udgivet i denne uge. Det giver spillerne mulighed for at udforske en stor verden, hvor en række aktive valg har betydning for, hvordan historien i spillet udarter sig.

- Der er ingen tvivl om, at når man taler med andre i branchen, kolleger og konkurrenter, er der meget stor fokus på, hvad der foregår i Skandinavien, lyder det fra Peter Weile.

Computerspillet Hitman er skabt af den danske virksomhed IO-Interactive, der har hovedsæde i København. De seneste år er spillet dog blevet lavet i Canada.

Spilserien er den største succes nogensinde for den danske spilbranche og har på verdensplan solgt over 12 millioner eksemplarer.

/ritzau/

Dagens Gossip