Universitetslærere: Undervisere skal sidestilles med forskere

Underviserne på universiteterne skal i højere grad belønnes økonomisk for at øge kvaliteten. Det skriver uddannelsesministerens kvalitetsudvalg i sin rapport, der udkom mandag.

Hos fagforeningen for de undervisere, det handler om, Dansk Magisterforening (DM), er man lodret imod en økonomisk belønning.

- Det giver en syg kultur, hvor der bliver gjort en usaglig forskel på de ansatte, og hvor der vil være incitament til at tage de studerende, der er lette at undervise. Oveni kommer al den ranking, måling, diskussion om, hvordan man skal opgøre det, og kæmpe rapporter. Jeg tror ikke, det er vejen til højere kvalitet, siger næstformand i Dansk Magisterforening, Camilla Gregersen.

I stedet mener man i Dansk Magisterforening, at universiteterne bør lægge vægt på kompetencer til at undervise, når nye personer skal ansættes.

Her vil man fra fagforeningens side have, at evner til at undervise skal sidestilles med evner inden for forskning. Det skal ske, fordi der er et ønske om at binde de to ting tættere sammen.

- Vi vil gerne være med til, at alle forskere skal have pligt til at undervise, men det er rigtig vigtigt, at de stadig har tid til at forske. Ellers får vi gymnasie-undervisning på universitetsniveau, siger Camilla Gregersen.

I Dansk Magisterforening mener man, at det er et problem, at der findes ansatte på universiteterne, der enten ikke underviser eller ikke forsker.

- Det handler også om en holdningsændring hos universiteterne. Kvalitet i undervisningen kræver undervisere, der forsker, og forskere, der underviser.

I rapporten fra kvalitetsudvalget anbefales det ud over økonomisk belønning til undervisningerne, at der gives mere ansvar og flere muligheder til universiteternes bestyrelser og institutter, samt at der indføres en ny censorordning og et nyt optagelsessystem.

/ritzau/

Dagens Gossip