USA blokerer for verdens største flyfusion

Skrevet af BNB

14/08/2013
Fusionen vil skabe verdens største flyselskab, hvis den gennemføres, men frygten er, at den vil kvæle konkurrencen. Justitsministeriet har nu indgivet et civilt søgsmål ved en byret i Washington DC sammen med myndighederne i en række stater.Begrundelsen er, at sammenlægningen af de to flyselskaber vil lægge en betragtelig dæmper på konkurrencen i luften alene på grund af sin størrelse. I Ronald Reagan-lufthavnen i Washington vil det fusionerede flyselskab eksempelvis optage 69 procent af samtlige landinger og afgange. Bekymringen går også på, om en sammenlægning vil føre til højere gebyrer for at medbringe bagage og skifte fly.Flyselskaberne fremfører på den anden side, at fusionen faktisk vil være fremmende for konkurrencen, og har udsendt en fælles meddelelse, hvor de proklamerer, at de vil gå ind i et »stærkt og energisk« forsvar for deres aftale.»Vi mener, at justitsministeriet tager fejl i opfattelsen af vores fusion. Motivationen for at bringe de to flyselskaber sammen, er at en sammensmeltning af Americans og US Airways' netværk vil være til glæde for passagererne. En blokering af denne konkurrencefremmende fusion vil forhindre kundernes adgang til et større netværk, der giver dem flere valgmuligheder,« skriver American Airlines og US Airways.Sagsanlægget er blot det nyeste problem for de to selskaber, som begge har været under hårdt pres. American Airlines har siden 2011 været under den særlige amerikanske konkursbeskyttelse, som lader virksomheder leve videre for at redde forretningen. Fusionen er netop American Airlines mulighed for at komme videre.Fusionen er allerede godkendt af EU under forudsætningen af, at det nye fusionerede selskab vil give plads til konkurrerende operatører på ruten mellem London og Philadelphia.

Mest læste i dag

Fusionen vil skabe verdens største flyselskab, hvis den gennemføres, men frygten er, at den vil kvæle konkurrencen. Justitsministeriet har nu indgivet et civilt søgsmål ved en byret i Washington DC sammen med myndighederne i en række stater.

Begrundelsen er, at sammenlægningen af de to flyselskaber vil lægge en betragtelig dæmper på konkurrencen i luften alene på grund af sin størrelse. I Ronald Reagan-lufthavnen i Washington vil det fusionerede flyselskab eksempelvis optage 69 procent af samtlige landinger og afgange. Bekymringen går også på, om en sammenlægning vil føre til højere gebyrer for at medbringe bagage og skifte fly.

Flyselskaberne fremfører på den anden side, at fusionen faktisk vil være fremmende for konkurrencen, og har udsendt en fælles meddelelse, hvor de proklamerer, at de vil gå ind i et »stærkt og energisk« forsvar for deres aftale.

»Vi mener, at justitsministeriet tager fejl i opfattelsen af vores fusion. Motivationen for at bringe de to flyselskaber sammen, er at en sammensmeltning af Americans og US Airways' netværk vil være til glæde for passagererne. En blokering af denne konkurrencefremmende fusion vil forhindre kundernes adgang til et større netværk, der giver dem flere valgmuligheder,« skriver American Airlines og US Airways.

Sagsanlægget er blot det nyeste problem for de to selskaber, som begge har været under hårdt pres. American Airlines har siden 2011 været under den særlige amerikanske konkursbeskyttelse, som lader virksomheder leve videre for at redde forretningen. Fusionen er netop American Airlines mulighed for at komme videre.

Fusionen er allerede godkendt af EU under forudsætningen af, at det nye fusionerede selskab vil give plads til konkurrerende operatører på ruten mellem London og Philadelphia.