USA: Køb på nettet og få varen leveret på en halv time

Skrevet af admin

02/12/2013

Dagens topnyheder

Det lyder syret, men den er god nok. Internetbutikken Amazon arbejder på inden for fem år at sende en armada af førerlyse fly i luften, som kan sikre, at folk får deres varer inden for en halv time.

Den amerikanske gigants projekt, der kan revolutionere internethandlen, mangler stadig at blive sikkerhedstestet og få de amerikanske myndigheders tilladelse til at gå i luften med "Prime Air".

- Dette er i realiteten droner, men der er ingen grund til, at de ikke også kan blive brugt som leveringsfly, siger Amazons øverste leder, Jeff Bezos.

- Jeg ved godt, det lyder som science fiction. Men det er det ikke, bedyrer han.

- Vi kan lave halvtimes leveringer. Og vi kan laste genstande op til fem pund (2,3 kilo), tror vi.

I en video på Amazons hjemmeside er der et billede af prototypen. Flyets krop er på størrelse med en fladskærm, og det er forbundet med otte små rotorblade. Selve fartøjet står på fire høje ben.

Grabber på flyets underside er i stand til at gribe ned i plastikspande, der kører på et rullebånd i Amazons distributionscentre. I spanden ligger den genstand, som en person har bestilt på nettet.

Det førerløse fly letter og forsvinder som et stort insekt af metal for at aflevere pakken bare 30 minutter efter, man på sin computer har klikket på knappen "betal". Når det er sket, haster flyet tilbage til sin base.

Mini-dronerne drives af miljøvenlige el-motorer, og de kan operere inden for en radius af 16 kilometer af Amazons distributionscentre. De kan således potentielt dække en stor del af bybefolkningen.

Flyene opererer på egen hånd via GPS-koordinater, der fortæller dem, hvor de skal dumpe en vare.

- Det er meget grønt, og det er bedre, end at køre rundt med lastbiler, mener Bezos.

Amazon vil gerne i luften med det samme, men de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) tøver fortsat, for der har ikke tidligere været regler for brug af førerløse fly i den skala.

Bezos tror, at FAA vil kunne være klar med et direktiv i starten af 2015.

/ritzau/AFP