Usikker fremtid for Cityringens tunnelborer

Årsagen til den store usikkerhed er, at moderselskabet i Italien kun kan finansiere den fortsatte drift, hvis det lykkes at genforhandle eksisterende kreditfaciliteter, få tilsagn om yderligere kreditfaciliteter samt få et frisk kapitalindskud. Seli har desuden været tvunget til en stilstandsaftale med bankerne, indtil fremtiden er afklaret. Den vanskelige situation betyder desuden, at der er usikkerhed om et tilgodehavende hos moderselskabet på hele 286 millioner kroner.

En revisor fra et af de store revisionsselskaber herhjemme, der af hensyn til klienter blandt underleverandørerne ikke kan stå frem ved navn, vurderer over for Berlingske, at regnskabet viser »meget væsentlige forhold«, som bygherren i høj grad bør interessere sig for.

»Bygherren bør være bekendt med den økonomiske situation i selskaberne og drøfte det med konsortiet, hvis der som her er bekymrende oplysninger,« siger revisoren.

I regnskabet for Selis danske datterselskab henleder den uafhængige revisor, PwC, i en såkaldt »supplerende oplysning« opmærksomheden på ledelsesberetningen, der taler om »væsentlig usikkerhed om selskabets evne til at fortsætte driften«. Ledelsen vurderer dog, at det vil lykkes at få en aftale på plads, og regnskabet er aflagt under forudsætning om virksomhedens fortsatte drift.

Bygherren Metroselskabet har ikke studeret Selis regnskab og har heller ikke tænkt sig at gøre det, da det med vicedirektør Anne-Grethe Foss’ ord er »interne forhold« i entreprenørkonsortiet. Metroselskabet har derfor heller ikke en handlingsplan, hvis Seli ikke kan gennemføre opgaven.

»Vi blander os ikke i interne forhold i CMT. Vi har en kontrakt med CMT, og hvis der er problemer i deres interne forhold, ved vi, at de hæfter solidarisk. Seli har en meget stor opgave, og hvis ikke Seli kan levere den, må konsortiet finde en anden leverandør,« siger Anne-Grethe Foss til Berlingske.

Spørgsmål: Vil det ikke give ret store forsinkelser?

»Det er der ingen, der siger, at det gør. Men jeg vil gerne understrege, at vi ikke har nogen grund til at tro, at Seli ikke leverer, hvad de skal. Vi følger op på, at vi får leveret, hvad der står i kontrakten, og det er det vigtige for os,« siger Anne-Grethe Foss.

Spørgsmål: Har I en handlingsplan klar, hvis Seli skulle gå konkurs?

»Det er CMTs ansvar. Vi har ingen grund til at tro, at CMT ikke kan løfte opgaven.«

Spørgsmål: Vil I lave en revision af de økonomiske forhold i det italienske konsortium?

»Nej, det vil vi ikke,« siger Anne-Grethe Foss og understreger, at det vil være et usædvanligt skridt at tage.

Den første af i alt fire specialdesignede tunnelboresmaskiner, der skal bore selve tunnellen over de næste år, gik i gang med arbejdet i juli. Den anden er ifølge Metroselskabet ved at blive samlet i København, mens de to sidste maskiner endnu ikke er leveret.

Hos de italienske selskabsmyndigheder er der endnu ikke registreret nogen oplysninger om, at den nødvendige kapital skulle være tilført Seli.

Berlingske har været i kontakt med Selis hovedkontor i Italien, hvor avisens spørgsmål til selskabets situation er sendt videre i systemet. Seli er dog ikke vendt tilbage endnu. Selis kontor i Danmark henviser til det samlede italienske entreprenørkonsortium CMTs talsmand Jens Munch. Han modtog Berlingskes spørgsmål tidligt fredag eftermiddag, men kunne ikke nå at vende tilbage med svar.

Berlingske har også i flere dage været i kontakt med Salini, der umiddelbart er den økonomisk stærkeste spiller i konsortiet, men det italienske selskab er endnu ikke vendt tilbage med svar.

Dagens Gossip