V: Minister må se på udbud efter kystbanekaos

»Jeg tror, man bliver nødt til at spørge, om der ikke er andre togoperatører ude i verden, der er i stand til at drive både Kystbanen og alle mulige andre strækninger i landet bedre, end DSB hidtil har været i stand til,« siger han.

Martin Geertsen håber således, at den nyudnævnte transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF), vil være med til at kigge på sagen.

»Ind til nu har vi stort set - bortset fra i Midt- og Vestjylland - haft en situation, hvor DSB har haft monopol. Når man har et monopol, bliver man heller ikke presset på pris og på kvalitet. Jeg tror, det er det, der er nødvendigt. At vi får noget konkurrence, så vi kan se, hvilke leverandører som er i stand til at levere den bedste og den billigste service over for passagererne, som jo sammen med skatteborgerne er med til at finansiere hele det her gilde,« siger Martin Geertsen.

Berlingske skriver søndag, at DSB Vedligehold, der står for at reparere de tog, som kører på Kystbanen, maksimalt må have ni togsæt på værksted ad gangen, men at de sommeren over har haft op mod 16 togsæt stående. Det har fået pendlertalsmanden på strækningen, Michael Randropp, til at konkludere, at DSB ikke kan levere den lovede service, da det har betydet både aflysninger og manglende køreplaner.

Administrerende direktør hos DSB Vedligehold Steen Schougaard Christensen erkender, at det har været »særligt slemt« i juli, men understreger over for avisen, at man »arbejder på højtryk for at få togene tilbage på skinner.«

Forventningen er således, at problemerne med manglende tog vil være løst i september eller oktober.

Men det beroliger ikke Venstre.

»Vi vil bede ministeren, lige så snart hun har læst lidt op på lektien - hvilket hun selvfølgelig skal have ro til - at invitere Folketingets partier både til at få kigget på Kystbanen på den korte og lange bane, men også at kigge på dansk jernbanedrift mere bredt,« siger Martin Geertsen.

Dagens Gossip

Dagens TV