V og K kræver svar fra minister efter 1813-kaos

Region Hovedstadens nye akuttelefon, som siden 1. januar har erstattet lægevagten for regionens 1,7 millioner borgere, har haft en ganske ublid start på tilværelsen.

Mange borgere har haft problemer med overhovedet at komme igennem på nummeret, mens andre har måttet vente betydeligt længere end de tilsigtede tre minutter.

Både Venstre og De Konservative kræver nu sundhedsminister Astrid Krag (SF) på banen i sagen om den udskældte ordning.

Sophie Løhde (V) vil i en række spørgsmål til ministeren bede om en redegørelse for sagen.

Samtidig kræver hun, at ministeren sætter en skæringsdato for, hvornår den opstillede målsætning om, at "90 procent af opkaldene til 1813 skal være igennem inden for tre minutter", senest skal være efterlevet i Region Hovedstaden.

- Godt nok er der en vis frihed til at eksperimentere i regionerne, men vi kan ikke landspolitisk leve med, at så stor en del af befolkningen ikke kan komme igennem til lægevagten inden for overskuelig tid, siger Løhde i en skriftlig kommentar.

- For mig er det vigtigt, at systemet 1813 ikke kommer foran patienternes mulighed for behandling. Vi skal ikke ende i en situation, hvor et politisk prestigeprojekt ender i en lang sejtrækkende proces, hvor patienterne oplever lange ventetider.

De Konservatives sundhedsordfører, Mai Henriksen, går imidlertid endnu mere direkte til værks. Hun har ifølge Ekstra Bladet kaldt sundhedsministeren i samråd, hvor hun blandt andet vil stille hende følgende spørgsmål:

- Finder ministeren, at den nye akuttelefonordning i Region Hovedstaden sikrer lige og let adgang til sundhedsvæsnet, og hvad er ministerens holdning til de lange ventetider, herunder hvorvidt det er sundhedsmæssigt forsvarligt med så lange ventetider?

Mai Henriksen henviser ifølge Ekstra Bladet til, at der står i Sundhedsloven, at danskerne skal have en fri og lige adgang til sundhedsvæsnet.

Det mener hun imidlertid ikke, de har, så længe ventetiderne er varierende og ofte lange.

/ritzau/

Dagens Gossip