V: Togfonden er afsporet

»For det første er Togfonden blevet kastet på banen inden, at resultatet af den omfattende trafikanalyse, Folketinget i 2009 bestilte, ligger klart. For det andet bruger man manipulation til at argumentere for, at det er Togfonden, der skaffer danskerne kortere rejsetider. Sandheden er bare, at de kortere rejsetider skyldes ting, der allerede er besluttet. Og for det tredje har man ikke overvejet, hvordan man skal finansiere de nye tog. Det er omkring ti milliarder, der mangler i planen. Det er useriøst, og vi synes, at den her togfond er noget afsporet,« siger Venstre-ordføreren.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) slår over for Politiken fast, at man i de kommende måneder sammen med DSB vil forhandle en flerårig kontrakt på plads, der skal konkretiserer omstændighederne. Selv åbner transportministeren for, at de nye tog kan finansieres gennem DSB, men det er ifølge Pihl-Lorentzen ikke realistisk.

»Når jeg kigger i DSBs regnskaber, så ser jeg ikke de penge for mig på nuværende tidspunkt. Senere hen kan man måske finde en model, hvor man udbyder togdriften. Men det forholder regeringen sig ikke til, og det er jo det store kritikpunkt i den her sag. For vi ved jo, at regeringen ikke har lyst til at udbyde togdriften, for man vil jo cementere DSBs monopol,« siger han.

Kristian Pihl-Lorentzen mener, at regeringens skulle have ventet med et udspil på området for offentlig transport, til resultatet af den 85 millioner dyre trafikanalyse ligger klar, hvilket de forventes at gøre i løbet af efteråret.

»Måden at finansiere sådan et her projekt på er ved at finde nogle rigtige penge i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, og så kyle dem i infrastrukturen,« siger Pihl-Lorentzen.

De 28,5 milliarder kroner i Togfonden er primært indhentet via beskatning af olieselskaber i Nordsøen. Aftalen om finansieringen er indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Dagens Gossip