Vægtforskere: Brug øjnene og smid de overflødige kilo

Forskere ved Cornell Universitet i USA har undersøgt sammenhængen mellem et køkkens indretning og kvinders BMI. Og de mener, at mange kan lære meget af resultaterne:

- Hvis du vil være slank, så gør, som slanke mennesker gør, sådan opsummerer lederen af studiet, professor Brian Wansink, sine resultater.

Og hvad er det så, slanke mennesker gør med deres køkkener? Dagens.dk har gravet i resultaterne:

Du bliver, hvad du ser
Vi er mest tilbøjelige til at spise det, vi har placeret i øjenhøjde. Det gælder både i køleskabet og i resten af køkkenet.

Derfor giver det god mening at placere sunde madvarer i øjenhøjde, og få de usunde, men fristende madvarer gemt godt væk.

Brian Wansink kalder det se-spis diæten. Som han siger, "du spiser, hvad du ser".

De nemme færdigretter må også vige pladsen for mad, der kræver en indsats at tilberede. Færdigretterne er nemme at gå til – og nemme at spise for meget af.

Gulerødder, salater og andre grøntsager skal helst være det første, du ser, når du åbner køleskabet. Det usunde og fedende må finde sig i at blive skubbet ind bagved.

Lad bare frugterne friste
Køkkenet er fyldt med fristelser. Og falder øjnene over noget lækkert, sender de straks signaler til maven og sulten melder sig næsten øjeblikkeligt.

Det kan du vende til din egen fordel: Lad frugterne stå fremme på bordet.

Dem kan man næsten ikke få for mange af. Studiet fra Cornell viser, at kvinder med en frugtskål på bordet i snit vejer seks kilo mindre end dem uden.

Cornflakes, sodavand og småkager kan du roligt gemme væk i et skab.

Læs også: Pas på: Dit blodsukker kan være en tikkende bombe

Studiet viser nemlig også, at mennesker, der har morgenmadsprodukterne stående fremme, i snit vejer ni kilo mere end dem, der gemmer dem godt af vejen.

Folk med sodavand på bordet vejer i snit over 10 kilo mere end andre. Småkager er ikke så slemme at have liggende fremme, de lægger "kun" fire kilo til vægten.

Bonustip - del indkøbskurven op i to
En del af hemmeligheden bag bedre kostvaner skal dog findes, inden madvarerne overhovedet når køkkenet.

Når du køber ind, kan du med fordel dele vognen eller indkøbskurven op i to: En del til frugt og grønt og en del til alle de andre fødevarer.

Vores hjerner kan godt lide symmetri, så vi vælger varer, så de to halvdele af indkøbsvognen bliver nogenlunde lige fyldte.

Det vil i gennemsnit betyde, at vi får mellem 20 og 25 procent mere frugt og grønt med hjem, end vi ville have gjort, hvis vi bare fyldte kurven op på normal vis.

Følg disse råd, og de bliver til gode vaner, så den gode form og passende vægt bliver en naturlig ting og ikke en træls kamp.

Du kan læse mere om forskernes resultater her:

 

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV