Valg af daginstitution har betydning for karakterer

Skrevet af admin

15/12/2015

Dagens topnyheder

Uanset skolens sociale sammensætning og forældrenes baggrund har det betydning for et barns præstation i skolen, hvilken daginstitution barnet har gået i. Det viser en ny undersøgelse foretaget for FOA af Bureau 2000.

Således scorer børn fra en daginstitution med mange udsatte børn i gennemsnit lavere ved de nationale test i 2. klasse end børn fra en daginstitution med få udsatte børn.

I pædagogisk sektor i FOA er det ikke nyt, at børn fra ressourcesvage hjem får et fagligt løft, når de går i daginstitution med børn fra ressourcestærke hjem. Det fortæller sektorformand Mogens Bech Madsen.

- Derimod er det en overraskelse, at undersøgelsen også viser, at børn, som netop ikke har nogle problemer, faktisk bliver trukket ned i en belastet institution, hvis ikke der bliver sat godt nok ind over for dem, siger han.

Ifølge undersøgelsen vil et barn fra et ressourcestærkt hjem i gennemsnit score 57 ud af 100 point ved de nationale test i 2. klasse, hvis barnet kommer fra en daginstitution med mange udsatte børn.

Samme barn vil score 65 point, hvis det kommer fra en institution med få udsatte børn. Begge uafhængigt af skolens sociale sammensætning.

Imens vil et barn fra et ressourcesvagt hjem score 42 point, hvis det kommer fra en daginstitution med mange udsatte børn. Samme barn vil score 54 point, hvis det kommer fra en mindre belastet institution.

Ifølge Mogens Bech Madsen er det derfor vigtigt, at kommunerne sikrer, at der i dagtilbuddene fortsat er både ressourcestærke og ressourcesvage børn i samme tilbud.

- Hvis både ressourcestærke- og svage børn skal klare sig godt i skolen, skal kommunerne øge kvaliteten i daginstitutionerne, siger han og peger på gode normeringer og et personale, der er rustet til at løfte opgaven, som afgørende faktorer.

/ritzau/