Valg: Vi gider ikke have at politikerne ringer på vores dør

Det er nn ny undersøgelse fra KMD, der viser, at vi helst frabeder os, at politikerne fører valgkamp ved at ringe på dørklokken for at udbrede deres budskab via en politisk prædiken eller blot en flyer.

Blot én procent af 2.017 repræsentativt udvalgte personer svarer, at de foretrækker en valgkampagne, hvor politikerne går dør til dør og udbreder deres politiske selskab.

»Og det er jo lidt interessant, da flere og flere politiske kampagner også indeholder dør-til-dør-metoden,« siger KMDs kommunikationsdirektør, Morten Langager.

Han henviser blandt andet til en undersøgelse fra Danske Kommuner, som har spurgt cirka 1.000 af kandidaterne til kommunalvalget 19. november, hvilke aktiviteter der indgår i deres valgkamp. Her svarer 36 procent, at de stemmer dørklokker som en del af kampagnen.

En af dem er Lars Faarup (S), der stiller op til byrådet i Silkeborg, hvor han har siddet i fire valgperioder. Op til hvert valg er han bevæbnet med røde roser og bolsjer gået dør til dør, og han har ikke mærket noget til, at vælgerne angiveligt hellere ser ham føre valgkamp et andet sted end foran deres hoveddør.

»Langt de fleste tager godt imod mig,« siger Lars Faarup.

Han har ikke selv haft nogen dårlig oplevelse, men »har engang hørt om én, der sagde, at en blå blomst ville være flottere end en rød«.

Lars Faarup har svært ved at vurdere, om det hjælper på opbakningen at stemme dørklokker, men understreger, at folk lytter pænt til ham, og at han ofte kommer i dialog, hvor han får opsnuset vigtig viden om vælgerne. Derfor vil han fortsætte med at trænge sig på.

»Ja, det vil jeg. Der er nogen, der siger, at det fungerer godt, og så er det med at gøre så meget som muligt i valgkampen for at gøre opmærksom på sig selv,« siger socialdemokraten.

Ikke nok med, at vi ikke ser den store grund til, at lokalpolitikerne skal opsøge os i vores hjem.

Blot 11 procent af vælgerne foretrækker at få informationer om kandidaterne på vælgermøder, mens 13 procent foretrækker at møde politikerne på gaden.

»Det her klassiske møde med vælgerne på gaden eller til vælgermøde er ikke noget, der vinder særlig stor gehør,« siger Morten Langager.

Spørgsmål: Hvor foretrækker vi så at få vores informationer om kandidaterne?

»Det er de klassiske medier, der vinder. Det er regional-TV, og det er de landsdækkende TV-stationer, der vinder. Lokalaviserne og de landsdækkende nyhedsmedier ligger også højt,« siger Morten Langager.

52 procent af respondenterne i KMD-undersøgelsen svarer, at de helst vil have valgkamp på regional-TV eller landsdækkende TV, mens 35 procent foretrækker at læse de politiske budskaber i regional- og lokalaviser. 29 procent peger på de landsdækkende nyhedsmedier på nettet, for eksempel dr.dk eller b.dk, som deres primære informationskanal i valgkampen.

/BNB

Dagens Gossip