Valgkamp til millioner: Især et parti spilder sine penge

28,5 millioner kroner. Så mange penge brugte De Konservative ifølge partiets egne regnskaber på at føre valgkamp i 2011, og det var næstflest af alle partier. Alligevel havde partiet dengang et skuffende valg og endte som Folketingets mindste.

Et kig på de aktuelle meningsmålinger viser, at De Konservative igen i år kan være på vej mod et skuffende valg.

Det kan skyldes, at partiet rammer forbi sin målgruppe med sine valgkampagner, siger Johannes Andersen, der forsker i valg og politisk kommunikation på Aalborg Universitet.

- De Konservatives kampagne er et eksempel på en kampagne, der er kammet over. Partiet har rigtig svært ved at holde fast i de tidligere konservative vælgere og samtidig svært ved at få fat i nogle nye, siger Johannes Andersen og fortsætter:

- De Konservative har valgt at køre den her stop-kampagne, som jo er en form for protest. Men på den måde mister de grebet om de traditionelle konservative vælgere.

Siden folketingsvalget i 2011 har De Konservative dog to gange overrasket både meningsmålingsinstitutterne og politiske kommentatorer.

Det skete ved kommunalvalget og europaparlamentetsvalget, hvor De Konservative fik valgresultater på henholdsvis 8,6 procent og 9,1 procent. Så det kan være, at den endelige dom vil se anderledes ud, når danskerne har afgivet deres stemme.

Hverken forskning eller historien tyder på, at dyre valgkampagner nødvendigvis er vejen til vælgernes krydser. Eksempelvis havde Enhedslisten et kanonvalg i 2011 til trods for, at den kun brugte 2,6 millioner på at føre valgkamp.

Karina Kosiara-Pedersen, der er kampagneforsker og lektor ved Københavns Universitet, mener dog, at penge godt kan spille en rolle under en valgkamp.

Også selvom antallet af kampagnekroner ikke nødvendigvis afgør partiets størrelse.

- Der er ikke en direkte sammenhæng, men penge giver nogle muligheder. Det er muligt at være mere professionel i kampagnen både i forhold til at finde ud af, hvilke budskaber der skal promoveres, og hvordan de skal præsenteres og formidles, siger hun.

Og her kan rigere partier have en fordel, siger Karina Kosiara-Pedersen.

- Det er muligt, at et rigere parti ikke har flere annoncer, men at de er målrettet netop de vælgere, de kan overbevise, fordi der ligger meget analyse bag, siger hun.

Under valgkampen i 2011 blev De Konservatives valgkampsbudget kun overgået af Venstre, der brugte 31,6 millioner kroner. På tredjepladsen kom Socialdemokraterne, der skød 23,2 millioner kroner i sin valgkamp.

/ritzau/

Dagens Gossip