Valgplakater giver kandidatens stemmetal vokseværk

Hver gang en kommunalvalgskandidat hænger ti plakater op, kan det i gennemsnit omsættes til cirka 1,7 procent flere af de personlige stemmer, som er afgivet på kandidatens parti.

»Valgplakater er et af de redskaber, som helt klart gør en markant forskel. De kandidater, der har valgplakater, får ganske enkelt flere stemmer end dem uden,« siger Kasper Møller Hansen, professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, til Kristeligt Dagblad.

Efter kommunalvalget i 2009 indhentede han svar fra flere end 2.000 opstillede kandidater, hvoraf lidt over halvdelen havde gjort brug af valgplakater. Og når kandidaternes antal stemmer blev renset for blandt andet deres placering på stemmesedlen, deres køn, og om de var nye eller genopstillede, viste analysen, at valgplakater var det næstbedste værktøj til at sikre sig stemmer. Det bedste værktøj er en topplacering på stemmesedlen.

»Vi kunne se, at navnegenkendelse er enormt vigtigt, når man skal sætte det personlige kryds. Ved kommunalvalg stemmer omkring tre fjerdedele af vælgerne personligt, og så er man måske tilbøjelig til at sige ’ham har jeg set på valgplakaten, så han får min stemme’. Og så kan du som vælger simpelthen ikke undgå valgplakaterne, som du kan undgå Facebook eller Twitter, så for kandidaterne er det dumt at skrotte valgplakaterne,« siger Kasper Møller Hansen.

Dagens Gossip