Varm sommer koster rejsebranchen dyrt

»Det har ikke været en særlig sjov sommer. Vi har måttet sælge alt for mange rejser for billigt, og det kan mærkes direkte på bundlinjen,« siger direktør Jan Vendelbo fra Spies.

Når skolernes sommerferie begynder, har charterselskaberne har ofte solgt tre ud af fire rejser på forhånd, og vejret har afgørende indflydelse på salget af de sidste pladser. Mange er solgt med rabatter på mellem 1.500 og 2.000 kroner: Penge, som rejsebureauerne går glip af.

Og rejseudsalget er ikke slut, siger Jan Vendelbo, da august er en udfordrende måned for rejsebranchen, der derfor sætter priserne markant ned på mange rejser for at fylde flyene.

Den varme sommer kan mærkes i hele branchen.

»Regn er guld for charterselskaberne, og den har der været alt for lidt af. Vi må erkende, at varmen og de mange solskinstimer betyder, at der har været overkapacitet. Vi er brændt inde med for mange rejser, og det koster indtjening,« siger Stig Elling, der er salgsdirektør i Star Tour.

Samme melding kommer ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten fra Bravo Tours, som i de seneste år har været nødt til at sænke priserne betydeligt for at få solgt de sidste rejser.

Flere end 300.000 danskere rejser på charterferie i højsæsonen, så der er store beløb på spil. I branchen vurderes det, at priserne på samtlige rejser gennemsnitligt er faldet med omkring 400 kroner.

Dagens Gossip