Velstand og værdier skal definere dansk udenrigspolitik

Dansk udenrigspolitik styres stadig af de tre klassiske mål som sikkerhed, værdier og velstand, siger udenrigsminister Martin Lidegaard (R).

Sammen med handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) præsenterer han inden nytår sin vision for dansk udenrigspolitik.

- Målene for dansk udenrigspolitik er de samme, som de har været i lang tid. Det handler om dansk sikkerhed, om at sikre danske værdier som demokrati og menneskerettigheder og endelig om at sikre velstand, så vi kan sælge vores varer, siger Martin Lidegaard.

Sikkerheden anfægtes af kriser i Gaza, Ukraine og Mellemøsten. Samtidig vokser verden de næste tyve år med tre milliarder mennesker især i Asien og Afrika. Det øger konkurrencen og belaster klodens ressourcer, påpeger han.

- Vi kommer til at basere mere af vores traditionelle geo-udenrigspolitik på EU på steder som Ukraine og Syrien, fordi verden bliver større. Hvis EU ikke kan tale med én stemme, så har vi ingen stemme, siger Martin Lidegaard.

Samtidig skal dansk udenrigspolitik sælge vor ekspertise i energi, velfærd, sundhed og ældreomsorg. Dansk ekspertise efterspørges af vækstøkonomier som Kina, mener han.

Kritikere anfægter, at Udenrigsministeriet mere sælger danske varer end forfægter klassiske danske interesser.

- Der har været meget fokus på at sikre danske økonomiske interesser. I en moderne udenrigspolitik skal man huske begge dele. I min optik er der ingen modsætning mellem de to ting, siger Martin Lidegaard.

Regeringen vil i efteråret drøfte udenrigspolitikken med borgere, eksperter, virksomheder og organisationer. Derfor debatterer Martin Lidegaard og handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) onsdag med flere udenrigsredaktører på Cafe Tranquebar i København.

Mødet livestreames fra kl. 14 på www.um.dk, hvor danskerne kan bidrage eller skrive til #dkiverden. Senere arrangeres flere debatter rundt i landet. Inden nytår præsenterer de to ministre deres vision for Danmarks udenrigspolitik.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV