Venstre: Forsinkelse af metroen vil være katastrofal

Skrevet af admin

19/02/2014

Mest læste i dag

Der er trængselsproblemer i København, og derfor er det ikke godt nyt, at arbejdet med at færdiggøre metrobyggeriet kan blive forsinket.

Det mener rådmand Jan E. Jørgensen (V), der er formand for by- og miljøudvalget i Frederiksberg Kommune.

- Jeg er voldsomt bekymret for, at metroen bliver forsinket. Det betyder, at den i sagens natur kommer i gang senere, end den ellers ville være blevet, siger Jan E. Jørgensen og fortsætter:

- Det vil også betyde, at København og Frederiksberg bliver én stor byggeplads i længere tid end højst nødvendigt. Og det vil være katastrofalt.

Det er Metroselskabets bestyrelse, der tirsdag meddelte, at der er behov for faste rammer i forhold til byggeriet med metroen, hvis den kommende Cityring skal overholde tidsplanen.

I mere end syv måneder har miljømyndighederne ændret rammerne for metrobyggeriet i forbindelse med behandling af en række klagesager om blandt andet støjniveauet, hvilket har skabt usikkerhed for både naboerne og Metroselskabet.

- Det står fuldstændig klart for de fleste, at selve det planlægningsmæssige grundlag, for at metroen kan bygges om aftenen og også nogle steder om natten, ikke har været tænkt ordentligt igennem, siger Jan E. Jørgensen.

Formanden for by- og miljøudvalget nævner, at der har været lavet VVM-redegørelser (Vurdering af Virkninger på Miljøet) for at vurdere, hvordan metroprojekterne vil påvirke det omgivende miljø.

Derudover har det fra starten været en forudsætning, at der skulle bores i døgndrift, og at der også var arbejdspladser, hvor der skulle være døgnarbejde.

- Når så klagerne begynder at komme, viser det sig, at forarbejdet ikke har været gjort godt nok, fastslår Jan E. Jørgensen.

På Frederiksberg er der eksempelvis ikke døgnarbejdspladser, men hvor der i stedet kun må arbejdes frem til klokken 22, nævner Venstre-politikeren.

- Jeg mener godt, at vi kan håndtere, at vi ikke giver metroen tilladelse til at støje mere end nødvendigt, siger Jan E. Jørgensen og fortsætter med at understrege dilemmaet:

- Men på den anden side skal metroen også have mulighed for at støje om aftenen, hvis de skal holde deres tidsplan. Og det kan de ikke uden den tilladelse.

/ritzau/