Venstre: Havnetunnel i København skal sættes i gang

En havnetunnel i København til omtrent 21 milliarder kroner.

Står det til Venstre, skal det projekt, der har været talt om i hovedstaden i to årtier, skrives ind i et kommende regeringsgrundlag, hvis Lars Løkke Rasmussen (V) bliver statsminister efter valget, skriver Berlingske.

Mere præcist vil Venstre nøjes med at skrive igangsættelsen af en såkaldt forprojektering ind i et borgerligt regeringsgrundlag. Det ventes i første omgang at koste mellem 30 og 40 millioner kroner.

- Det er vores klare målsætning at etablere en havnetunnel, som kan lede trafikken uden om København, så man får et alternativ til at holde i kø i indre by og bruge Bredgade og Kongens Nytorv som en ringvej, siger folketingskandidat Martin Geertsen, der i den forgangne periode har siddet i Folketingets transportudvalg, til Berlingske.

De mange milliarder til tunnelen, som blandt andet vil give bilister lettere adgang til lufthavn, Fields og Øresundsbroen, skal blandt andet finansieres ved brugerbetaling, mener Venstre.

I en såkaldt strategisk analyse fra Transportministeriet fremgår det, at en brugerbetaling på 20 kroner for personbiler og 80 kroner for lastbiler vil kunne reducere regningen for byggeriet til otte milliarder kroner.

En gevinst ved en havnetunnel vil blandt andet være, at der hver dag vil køre cirka 23.000 færre biler over Langebro.

Københavns socialdemokratiske overborgmester er glad for tonerne fra Christiansborg.

- Jeg er selvfølgelig glad for, at Christiansborg begynder at reagere og tager det her projekt ind i den overordnede prioritering af statens vejinvesteringer, siger Frank Jensen til Berlingske og uddyber:

- Jeg har fået det vedtaget på Københavns Rådhus, men det har også opbakning bredt fra det københavnske erhvervsliv, fra fagbevægelsen og industrien i hovedstaden.

De Konservative bakker op om Venstres forslag, mens transportminister Magnus Heunicke (S) ikke "hælder det ned ad brættet".

/ritzau/

Dagens Gossip