Venstre: Roadpricing vil være »helt kaotisk«

Det siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), efter at trængselskommissionen ifølge Politiken netop peger på landsdækkende roadpricing som det redskab, der har størst effekt i forhold til at regulere biltrafikken.

»Vi er meget skeptiske over for roadpricing. Det forudsætter, at man har et pålideligt system til den rette pris. Det kan ikke nytte, at vi indfører et system, hvor bare to procent af regningerne er fyldt med fejl. Det vil blive helt kaotisk. De systemer, man arbejder med, har også alt for høje omkostninger til administration,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der ikke vil udelukke, at Venstre vil støtte roadpricing, når den rigtige teknologi er udviklet.

Trængselskommissionen fremlægger dens anbefalinger på torsdag, og blandt anbefalingerne er ifølge Politiken investeringer i udvidelser af veje, supercykelstier, letbaner, metro, S-tog til Roskilde og højklassebusser på centrale strækninger. Investeringerne beløber sig til mellem 35 og 44 milliarder kroner over et årti.

Men Venstre tør ikke love, at man vil bruge så mange penge på at forbedre infrastrukturen i hovedstaden.

»Der er ingen tvivl om, at der er en stor udfordring omkring hovedstaden, men vi kan ikke love at bruge 30-40 milliarder kroner over de kommende ti år. I forvejen er regeringen jo i gang med at bruge 28 milliarder kroner (til togfonden, red.), som reelt ikke findes. Det giver risiko for et stort hul i anlægsbudgettet alene af den grund,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han peger i stedet på billigere løsninger.

»Det handler om at høste de lavthængende frugter. Den kollektive trafik kan organiseres bedre, men vi mener også, man bør se på en havnetunnel, altså en østlig ringvej omkring København, der kan bidrage til at fjerne en masse trængsel i bymidten. Det vil være relevant at inddrage private investorer omkring sådan et projekt, og det vil virkelig rykke noget i forhold til at fjerne trængsel,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der også peger på, at der ligger vvm-undersøgelser klar, der skal udvide kapaciteten på indfaldsvejene til København.

»Der har vi en fælles forpligtelse til at få dem realiseret,« siger han.

Dagens Gossip

Dagens TV