Socialdemokraternes nye kampagne klinger hult, når partiet ikke forholder sig til sine mange løftebrud. Det mener Ellen Trane Nørby fra Venstre.
- Den her kampagne er et meget ihærdigt forsøg på at få fokus væk fra alle de løfter, som Socialdemokraterne har brudt i regeringsperioden, siger hun og tilføjer:
- De forsøger behændigt ikke at tale om alt det, der ikke er blevet til noget. For eksempel at busbilletterne skulle være billigere, og at der skulle færre børn og flere lærere i klasserne.
Socialdemokraternes nye kampagne består hovedsageligt af en kort video og en række annoncer, der viser, hvad regeringen har opnået med hensyn til job, økonomi, ungdomskriminalitet og sundhed i Danmark.
Men Ellen Trane Nørby mener ikke, at Socialdemokraterne kan tage æren for alle de resultater, som partiet fremlægger i kampagnen.
- De siger for eksempel, at der er færre unge, der begår kriminalitet. Men ungdomskriminaliteten har altså været faldende i Danmark siden 2006. Blandt andet takket være en meget ihærdig indsats af os, da vi sad i regering, siger hun.
Den nye kampagne siger også, at regeringen har skabt 40.000 nye job de seneste fire år. Det tal imponerer dog ikke Ellen Trane Nørby.
- Hvis man havde ført en politik, som havde sikret, at det rent faktisk kunne betale sig at arbejde og sikret, at der kunne være blevet skabt flere private arbejdspladser i Danmark, så kunne endnu flere have fået et arbejde, siger hun.
Hun mener, at det ville klæde Socialdemokraterne at stå på mål for deres brudte løfter.
- Det ville egentlig være prisværdigt, hvis Socialdemokraterne turde stille sig op og blive målt på det, de gik til valg på sidste gang, og som de lovede danskerne, siger hun.
/ritzau/