Vi elsker at købe julegaver lokalt

(Sponsoreret indhold)

Knapt 80 procent af danskerne forventer at købe julegaver i en fysiske butikker, og det skal allerhelst ske i en af de nærmeste lokale butikker. Selvom vi køber mange af vores julegaver på nettet, så er det alligevel den klassiske butik, som vi bedst kan lide at købe gaverne i.

Det viser en undersøgelse, som Danmarks største forbrugertjeneste PriceRunner, har gennemført her op til jul inden julehandlen for alvor går i gang. Mere end 4.500 danskere har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i oktober.

”Det er godt for de lokale butikker, at så stor en andel af danskerne vil handle lokalt, når gaverne skal købes.
- Jeg er faktisk overrasket over hvor stor en andel, der planlægger at købe gaven i en lokal butik, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Han har fulgt danskernes julegave køb tæt de seneste 11 år.

”Det er især kvinderne, der er de trofaste ”juleshoppere” i de lokale butikker. Mændene er mere til den hurtige handel på nettet, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Selvom vi i stigende grad køber ind online, hvor vi kan finde den bedste pris på det produkt, som vi er på jagt efter, er der trods alt gode nyheder for de fysiske butikker, der er klar til at yde god service og har et bredt udvalg.

68 procent af de adspurgte i juleundersøgelsen vil købe deres gaver i den nærmeste handelsby med enten et butikscenter eller en handelsgade. Mændene er mest til de større byer med butikscentre, mens kvinderne gerne tager de helt lokale butikker.

Det er især kvinderne, der helst vil købe julegaverne i en fysisk butik. Og den skal ligge lokalt. Her kan det både være i den by man bor i eller nærmeste større by.

”Vi vil gerne se og røre varerne inden vi køber dem, og det får rigtig mange forbrugere ud i de lokale butikker, ” siger Martin Andersen.

Dermed følger Danmark trenden indenfor detailhandel, hvor flere og flere butikker både er til stede online og i en fysisk butik. Det giver forbrugerne mulighed for dels at forberede indkøbene bedre og dels ude i butikker få inspiration til gaverne.

”Forbrugerne kræver både lave priser og god service. Det viser undersøgelsen med stor tydelighed med en stor overvægt på, at det i sidste ende er prisen, der er den afgørende for vores endelige køb,” siger Martin Andersen.

Dagens Gossip