Vi hylder de forkerte helte. Et opgør med forgudelsen af Steve Jobs

I kraft af mit omfattende arbejde med iværksætteri og innovation møder jeg ofte folk herhjemme og i udlandet, der er dybt fascineret af Steve Jobs som forandringsskaber.

Apple er på alles læber; der produceres film om Jobs, og han fascinerede os med sin vision om at ”change the status quo”. Rigtig mange danskere, især iværksætterne, vil i dag gerne være en lille af Apples forandringsskabende fortælling.

Jeg skal ikke selv spille hellig på forbrugersiden. Jeg ejer også en iPhone 4, og den ser da ganske nydelig ud og fungerer, som den skal. Alligevel bekymrer det mig, hvorledes Jobs synes at være den store rollemodel for unge iværksættere netop nu. For hvordan er det reelt, at Jobs har forandret verden?

For at provokere og opfordre til debat viser jeg til mine foredrag ofte nedenstående billede (klik på billedet under artiklen), som jeg synes på stærk vis illustrerer den forskel, som Apple har skabt:

Jovist, Jobs har skabt noget nydeligt design og nogle innovative brugerflader, men hvad har Apple reelt forandret her i verden? Hvorfor er det, at Jobs lige nu indtager en nærmest mytisk status?

For mig er Steve Jobs hverken nogen helt eller et unikum, som fremtidens iværksættere bør se op til. Jeg skal ikke benægte hans evne til at tænke innovativt, alliere sig med dygtige mennesker og presse det yderste ud af dem, deres kreativitet og forretningsevner. Han var uden tvivl en ener, når det kommer til at drive forretning og skabe vækst og brands. Det viser Apples massive forretningssucces ganske klart. Men heltedyrkelsen?

For mig står Bill Gates som den skinnende stjerne og Jobs’ direkte modstykke. Udover at være en væsentligt mere kompetent og empatisk leder (ifølge utallige bøger om de to ledere og iværksætteres liv), har Bill Gates rent faktisk skabt forandring i stor skala. Han har ikke blot introduceret verden for nye teknologier, vi i dag nyder godt af, men har samtidig (indtil videre) doneret over 100 milliarder kroner til velgørende formål. Jobs, til sammenligning på denne front, gav knapt 500 mio. kr. i sin levetid.

Jeg siger ikke hermed, at rige mennesker har en forpligtigelse til at donere deres penge til velgørenhed. De har selv tjent pengene og kan naturligvis råde over dem, som de ønsker det. Sådan er vores samfund og verden nu engang indrettet. Men når vi skal skabe vores store fortællinger om nutidens helte og inspiratorer for fremtidens håbefulde iværksættere, giver det så ikke større mening at kigge på dem, der ikke blot har forandret verden med deres produkter, men desuden bruger deres enorme rigdom til at gøre verden til et mindre fattigt og mere trygt sted at leve?

Bill Gates er i den grad den visionære innovatør af de to. Hans fantastiske projekt, The Giving Pledge, har i skrivende stund samlet flere end 100 milliardærer, der alle har forpligtiget sig til at donere over halvdelen af deres formue til velgørende formål. Det tæller personer som Ted Turner, Mark Zuckerberg, Richard Branson og Elon Musk.

The Giving Pledge arbejder strategisk og innovativt med vidensdeling omkring, hvordan meget velhavende mennesker på bedst mulige måde investerer deres formue til at skabe forandring i verden. Det er et unikt netværk af iværksættere og innovatører, der i løbet af det seneste årti bl.a. har udryddet polio i Indien. Ifølge The Giving Pledge’s seneste nyhedsbrev forventer organisationen, at man i løbet af de kommende 25-30 år vil have reduceret antallet af alvorligt fattige lande i verden fra de nuværende 60 til under 20, og dét er da sundhedsinnovation, der vil noget!

Jeg mener, det er på tide, at vi i vores forgudelse af Steve Jobs kigger ud over æstetikken på vores elskede forbrugerprodukter og reflekterer over, hvad det i virkeligheden er, der er vigtigt her i verden. Og at vores helte bliver mennesker, der har større visioner end at give os lækre og brugervenlige designprodukter, vi kan forbruge.

Lad os takke Jobs for hans fine designs, men lad os hylde Bill Gates for hans ægte evne til at forandre verden til det bedre!

Denne artikel er skrevet af foredragsholder og innovationsekspert Jonathan Løw.

Dagens Gossip

Dagens TV