Vi spiser alt for meget salt: Se her hvor der er mest salt i maden

Vort indtag af salt er stadig alt for højt.

Faktisk viser tal fra Fødevarestryelsen, at mænd i gennemsnit spiser 9-11 gram salt dagligt - hvilket svarer til cirka 2 teskefulde.

Mens kvinder indtager cirka 7-8 gram, hvilket svarer til ca. 1½ teskefuld.

Der er måske mange der ikek tænker over det, men det er altså for meget salt.

Saltindtaget skal helstned på 5-6 g dagligt, hvilket svarer til cirka 1 teskefuld salt.

For meget salt kan nemlig være medvirkende årsag til helbredsproblemer, herunder blandt andet forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og blodpropper, mavekræft, knogleskørhed og nyresten.

Hvor får du salt fra?
Det meste af det salt du spiser, får du fra den mad, du køber, når du handler ind i supermarkedet, køber Take-away, spiser i kantine eller på restaurant. En mindre del af saltet får du fra det ekstra salt, du tilsætter, når du laver mad og ved middagsbordet. Men der er også nogle der selv bruger meget salt på maden.

Salt fra fødevarer
Nogle fødevarer har altid et højt saltindhold på grund af den måde de produceres på. Andre fødevarer som for eksempel brød og morgenmadsprodukter kan også bidrage med meget salt, fordi vi spiser meget af dem.

De største kilder til salt i danskernes kost er brød og kødpålæg, men eksempelvis ost, færdigretter og morgenmadsprodukter bidrager også med en del.

Fødevarer med højt saltindhold
Disse fødevarer indeholder altid meget salt. For at skære ned på saltet må du derfor undlade at spise dem så tit eller spise dem i mindre mængder.

Når du anvender nogle af nedenstående fødevarer som ingredienser i madlavningen, så undgå at tilsætte salt, da fødevarerne i sig selv tilfører retten den salte smag.

Eksempelvis:
Ansjoser
Bacon
Pulversovse
Skinke
Oliven
Pickles
Spegepølse
Røget kød og fisk
Soja sovs
Suppeterning/bouillon/fond
Kapers
Soltørrede tomater
Hvidløg i olie
Knust chilli
Knust hvidløg
Franske kartofler og andre chips

Fødevarer der kan have et højt saltindhold
I disse fødevarer kan saltindholdet variere en del mellem varemærkerne eller varetyper. Det betyder, at du kan skære ned på saltet ved at sammenligne produkterne og vælge de, der har det lave saltindhold.

Eksempelvis:
Brød
Pasta sovse
Pizza
Færdigrretter
Supper
Sandwiches
Pølser
Tomatketchup, mayonnaise og andre sovse
Morgenmadsprodukter
Kødpålæg
Ost
Saltede eller tørristede nødder.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder og information

Dagens Gossip