Virksomheder har ikke styr på datareglerne

Skrevet af admin

16/04/2015

Mest læste i dag

Mange danske virksomheder ved ikke, hvad de kan tillade sig uden at bryde persondataloven og krænke privatlivets fred.

Virksomhederne er ligeledes usikre på, hvordan de skal håndtere de følsomme data, de får af deres kunder eller indsamler på anden vis, skriver Finans.

En undersøgelse fra advokatfirmaet Bech-Bruun viser, at næsten halvdelen af firmaerne er på glatis, når det kommer til at navigere i de komplicerede regler for håndtering og indsamling af data.

Kun 53 procent af de 745 adspurgte virksomheder svarer, at de har et godt eller meget godt overblik over, om de følger reglerne på dette felt.

- I vores nabolande er virksomheder mere opmærksomme på persondataloven end danske virksomheder, og det kan hænge sammen med, at bødeniveauerne i Danmark er meget lave, siger Thomas Munk Rasmussen, advokat hos Bech-Bruun, til Finans.

Brancheforeningen Dansk Erhverv har tidligere gjort opmærksom på, at mange medlemmer, især de små og mellemstore virksomheder, var i tvivl om, hvad man må og ikke må, når man indsamler data om kunderne.

Især fik brancheorganisationen mange henvendelser fra detailvirksomheder, der ikke var sikre på, hvordan de skulle fortolke reglerne.

Også de store konsulent- og rådgivningshuse melder om problemer med håndtering af følsomme oplysninger.

Mads Nørgaard Madsen, partner og leder af Consulting - Security & Technology i PwC, opfordrer til, at emnet i højere grad kommer på dagsordenen på ledelsesgangen, mens konsulenter hos Deloitte tit møder "substantielle mangler".

Et eksempel herpå er, at cpr-numre bliver sendt i almindelige, ukrypterede e-mail.

- Datasikkerhed og håndtering af persondata er en stor opgave, som de færreste i dag har styr på, siger Kim Schlyter, partner i Deloitte, til Finans.

/ritzau/