Virksomheder skal føle sig som kunder i jobcentre

Virksomheder skal føle sig som kunder og føle sig godt behandlet i landets jobcentre.

Det siger formanden for Beskæftigelsesministeriets gruppe, der gransker beskæftigelsessystemet, Carsten Koch - ifølge Information.

- Vejen frem er, at virksomhederne skal føle sig som kunder i butikken. Altså, de skal føle sig rigtig godt behandlet. Der skal være simpel adgang til jobcentrene.

- Det skal være sådan, at de har let ved at få fat i jobcentermedarbejdere og så videre. Og så tror jeg, at man ad den vej kan få et bedre match. Og det drejer det hele sig om, siger Carsten Koch til Information.

Det er første gang Carsten Koch lidt af sløret for, hvad hans længe ventede granskning af beskæftigelsessystemet vil anbefale regeringen at gøre, når den inden for få måneder fremlægger et udspil til en reform af hele beskæftigelsesindsatsen.

Ifølge Carsten Koch har ekspertudvalget haft et stort fokus på, hvordan relationen er mellem de kommunale jobcentre og virksomhederne.

- Vi har været meget optaget af samarbejdet mellem virksomhederne og jobcentrene. Det har især interesseret os, hvordan interaktionen mellem de to kan blive bedre.

- Det er forskelligt fra kommune til kommune, fra jobcenter til jobcenter og fra virksomhed til virksomhed. Men generelt set er der en stor mulighed for at gøre det bedre, siger Carsten Koch.

Koch, der er tidligere skatteminister, sendte også ifølge Information budskabet til landets borgmestre og økonomiudvalgsmedlemmer i en videohilsen ved Kommunernes Landsforenings kommunaløkonomiske topmøde i Aalborg, som blev holdt torsdag og fredag.

/ritzau/

Dagens Gossip