VisitDenmark: En kickstart til kyst- og naturturismen

Skrevet af admin

20/06/2014

Mest læste i dag

Regeringen og Venstres nye vækstplan får ros, når det gælder satsningen på turisme og oplevelsesøkonomi.

Såvel VisitDenmark som Videncenter for Kystturisme og hovedorganisationen Horesta giver turismeplanen, som blev præsenteret af regeringen fredag, positive ord med på vejen.

For dansk turisme kan skabe tusindvis af job, hvis vi kan tiltrække ligeså mange turister som nabolandene, siger Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard. Horesta er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet og repræsenterer 1800 virksomheder.

Katia K. Østergaard påpeger, at regeringen og Venstre i vækstpakken fjerner moms på hotelovernatninger, sænker de såkaldte PSO-afgifter på rumopvarmning og giver flere penge til markedsføring.

Turismeplanen samler alle tilbud til turister på portalen Denmark Direct. Horesta støtter, at der satses på kulturoplevelser for internationale turister.

Administrerende direktør Jan Olsen fra VisitDenmark nævner udviklingen af en bookingplatform til glæde for turisterne og en styrket indsats for at trække flere udenlandske journalister til Danmark. Suppleret af 20 millioner kroner ekstra til international markedsføring af dansk kystturisme.

- Det er meget positivt, at der nu fokuseres målrettet på kystturismen for at få de udenlandske turister tilbage til Danmark, og det kan kickstarte væksten i kyst- og naturturismen. Med ekstra fart på udviklingen af erhvervs-, storby- og kulturturismen kan man fastholde de meget positive takter her, mener Jan Olsen.

Direktør Lars H. Olsen fra Videncenter for Kystturisme (CKT) støtter forsøget med at bygge tættere på strandbeskyttelseslinjen og i kystzonen.

- Forsøgsordningen ligger i klar forlængelse af vores anbefalinger og aktiviteter i regi af de 20 særlige feriesteder, vi har arbejdet målrettet med at udvikle de seneste to år i samarbejde med kommuner og turistaktører, siger Lars H. Olsen.

Han beroliger skeptikere, som frygter "spanske tilstande" med betonhoteller langs de danske kyster.

- Ingen ønsker at plastre kysten til med faciliteter, hverken turisterne eller aktørerne i branchen. Vores skønne danske natur er en vigtig del af turistproduktet, og det er et positivt signal til erhvervet og kystkommunerne om at åbne for gode rammer om oplevelsen på udvalgte destinationer, siger direktør Lars H. Olsen.

/ritzau/