Volkswagen får første underskud i 15 år efter snydeskandale

Skrevet af admin

28/10/2015

Dagens topnyheder

Det kører ikke ligefrem for den tyske bilfabrikant Volkswagen, der for første gang i mindst 15 år oplever et driftsunderskud i et kvartalsregnskab i kølvandet på skandalen om snydesoftware.

Underskuddet er i tredje kvartal på 3,48 milliarder euro (knap 26 milliarder kroner), hvilket er i overensstemmelse med forventningerne blandt analytikere.

Det oplyser Volkswagen i sin regnskabsmeddelelse.

Regnskabet vil møde stor opmærksomhed, efter at bilfabrikanten har erkendt at have indrettet en lang række dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod mere miljøvenlige, end de er i almindelig drift.

Administrerende direktør Matthias Müller understreger i regnskabet, at Volkswagen vil gøre alt for at genvinde kundernes tillid, og topchefen siger videre, at selskabet har en solid og robust likviditet.

Underskuddet skyldes øgede nedskrivninger på 50 milliarder kroner, som er relateret til den verdensomspændende skandale.

Selskabet er dermed tvunget til at sænke forventningerne for hele året, og nye investeringer vil blive genovervejet, mens igangværende spareprogrammer intensiveres, lyder det.

Den tyske bilkoncern oplever dog et stigende salg på verdensplan og højere omsætning for 2015 generelt, men skandalen har slået et ordentligt hak i selskabets regnskab.

Bilproducentens omsætning slog dog forventningerne i tredje kvartal og endte på 51,5 milliarder euro (omkring 384 milliarder kroner).

11 millioner dieselbiler verden over er berørt af skandalen, og den tyske bilproducent vil tilbagekalde 8,5 millioner biler fra det europæiske marked.

Salget af de berørte biler i Danmark er stoppet.

Bemærkelsesværdigt er det, at Volkswagens aktie steg mere end tre procent, men det skyldes, at regnskabet ikke rummer større overraskelser, lyder det fra Per Hansen, investeringsøkonom ved Nordnet.

- Der er ikke nye større negative overraskelser i tallene. Derfor drager investorerne en form for et lettelsens suk. Investorerne er på vej videre og forsøger nu at tegne et billede af, hvordan VW vil se ud i 2018 på den anden side af dieselgate, siger han.

Han mener, at det mest sandsynlige er, at Volkswagen bliver lige så stærkt som det "gamle selskab", men dog forandret.

/ritzau/