Vraget af Concordia bugseres til ophugning

To slæbebåde bugserede onsdag det rustne italienske krydstogtskib Costa Concordia ud på dets sidste sejlads frem til den nordlige havneby Genoa, hvor Costa Concordia skal skrottes.

En konvoj bestående af i alt 14 fartøjer trækker det forliste krydstogtskib mod Genoa, hvor det ventes at ankomme søndag.

- Vi håber, at mange af vores følelser (fra ulykkesnatten, red.) vil forsvinde, når skibet forlader stedet. Og som det bevæger sig ud på sin vej, kan vi endelig gå tilbage til vores egne liv, siger Anne Decre fra Frankrig, der var mødt op på øen Giglio sammen med en veninde, der mistede sin mand i katastrofen

Sammen med flere andre passagerer fra den skæbnesvangre aften ville de sige et sidste farvel til det engang så imponerende fartøj, der er omtrent dobbelt så stort som Titanic.

Slæbebådene vil trække skibet op gennem Korsika-kanalen med en hastighed på bare to knob (3,7 kilometer) i timen.

Ud over de to slæbebåde vil en konvoj på 12 skibe med dykkere, ingeniører, lægehold og miljøeksperter om bord overvåge den komplekse manøvre. Sensorer er fastgjort til siderne af skibet for at overvåge eventuelle revner og udslip fra det skrøbelige skrog.

Pablo Lazaro, en 66-årig spanier, som sammen med sin kone og en stedsøn var med på krydstogtet, siger, at han aldrig bliver i stand til at glemme frygten fra den kolde aften i januar 2012.

Flere af de 4252 personer om bord var lige begyndt på aftensmaden på togtets første dag, da skibet stødte på nogle klippeskær. Vandet fossede ind, skibet begyndte at hælde, og det udløste panik under evakueringen af de næsten 4300 passagerer.

- Da jeg kom i redningsbåden midt i al det kaos, troede jeg, at det var min sidste dag i live, siger Pablo Lazaro og kigger fra havnen i Giglio ud på vraget.

Det 114.500 ton tunge Costa Concordia har siden september hvilet på en kunstig konstruktion, der har holdt skibet i en oprejst position. I de seneste døgn er det lykkedes bjærgningsholdet at hæve skibet centimeter for centimeter, så det kom til at flyde over konstruktionen.

Ifølge rederiet Costa Crociere, der ejer skibet, har bjærgningsaktionen indtil videre kostet cirka én milliard euro (7,5 milliarder kroner), men inden Costa Concordia er hugget op, ventes regningen at løbe op i mere end halvanden millard euro (11,25 milliarder kroner).

Gennem det seneste år har ingeniører arbejdet på at montere store stålkasser på hver side af skibet. Kasserne var først fyldt med vand, hvorefter de blev fyldt luft, som nu hjælper med at holde skibet flydende.

/ritzau/AFP

Dagens Gossip