Vuggestuebørn lærer alfabetet

Mere end hver anden institutionsleder siger i undersøgelsen, at de føler pres for at lære børnene bogstaver.

Det splitter eksperterne.

Bogstavernes indtog i spædbørnenes verden er helt forfejlet, siger professor Jan Kampmann fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning ved Roskilde Universitet.

»Vi har så travlt. Den internationale konkurrence, PISA-undersøgelser, kineserne kommer. Alt muligt bliver kørt op hele tiden og signalerer, at vi ligger i en konkurrence. Og hvis vi skal klare os i den, kan det simpelthen ikke blive effektivt nok og ske tidligt nok. Vi skal simpelthen bare køre derudad. Og hvis børn kan læse, når de er et halvt år, ville vi være rigtig, rigtig lykkelige,« siger Jan Kampmann til Ugebrevet A4.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Professor Niels Egelund fra Center for Strategisk Uddannelsesforskning og Kompetenceudvikling ved Aarhus Universitet mener, at der er tale om en sund udvikling.

»Jeg har ikke noget imod, at man er blevet forskrækket over kineseriet. Vi er et af de lande i verden, der senest begynder at lære børn at læse. Hvorfor skulle vi ikke gå i gang med bogstaverne noget tidligere og så lege med dem?« siger han.

Dagens Gossip