Wonderful Copenhagen: Det er vanskeligt at tænde vores alarmklokke

- Der er to ting at sige i sagen. Først og fremmest er der et spørgsmål om, hvorvidt vi har leveret solide og troværdige beregninger om, hvad modeugen giver byen i omsætning, og det har vi. Den regnemaskine, vi bruger, den virker, siger Lars Bernhard Jørgensen og fortæller, at »regnemaskinen« er en model for turisters forbrug, som bygger på interview med turister om deres forbrug.

Hvis Wonderful Copenhagens estimater om modeugens hotelovernatninger er overdrevne, så kan det kun skyldes de tal, som turistorganisationen har modtaget fra Danish Fashion Institute Eva Kruse, som står bag modeugen.

- Det råmateriale, som vi putter ind i vores regnemaskine, det er arrangørens ansvar, og når vi offentliggør vores tal, så gør vi opmærksom på, at de er baseret på tal fra den pågældende arrangør, siger Lars Bernhard Jørgensen.

Wonderful Copenhagen har i andre sammenhænge analyseret besøgstal for arrangørerne eksempelvis for Distortion, men det har man ikke gjort for Danish Fashion Institute, fordi man ikke er blevet bedt om at gøre det, forklarer Bernhard Jørgensen.

Men hvis Danish Fashion Institute eller andre fortæller jer, at der kommer 35.000 tilrejsende, som vil bo på hotel under modeugen, får det så ikke jeres alarmklokke til at ringe, når I samtidig ved, at der er cirka 17.000 hotelværelser i København?

»Det er vanskeligt at tænde vores alarmklokke. Vi er ikke i stand til at vurdere, om det tal er realistisk eller ej. For vi har ikke haft nogen til at stå og tælle. Det er klart, at hvis nogen kommer og siger, at der kommer en mio. gæster, så tænker vi, at der lyder overdrevet. Men som udgangspunkt forholder vi os til det, som arrangøren oplyser, siger Lars Bernhard Jørgensen og fastslår, at 35.000 ikke er et voldsomt højt tal.

- Det kan København godt rumme over en længere periode, og modeugen strækker sig jo over en hel del dage, siger Lars Bernhard Jørgensen.

I Wonderful Copenhagens estimat fremgår det, at gæsterne bliver to til tre døgn.

Han fortryder ikke noget i sagen, men han vil dog nu sikre sig, at Danish Fashion Institute får et tilbud om, at Wonderful Copenhagen analyserer deres besøgstal.

- Hvis ikke vi allerede har tilbudt dem det, så vil vi i hvert fald nu sørge for, at de får et tilbud om, at vi analyserer tallene sammen med dem, siger topchefen fra Wonderful Copenhagen.

 

Dagens Gossip