Wulffmorgenthaler godt fra start i USA

Mikael Wulff og Anders Morgenthalers satiriske tegneseriestribe, Wulffmorgenthaler, som netop er lanceret på det amerikanske marked, er kommet godt fra land »over there.«

Ifølge John Glynn, direktør i Universal Uclick, som er agenturet bag Wulffmorgenthaler i USA, er lanceringen af Wumo, som striben er døbt på amerikansk, en af de mest succesfulde nogensinde. Og amerikanerne har taget godt imod den danske tegneserie.

»Det nordamerikanske marked har indtil videre taget imod Wumo med stor entusiasme,« skriver John Glynn i en mail til Berlingske Business.

Universal Unclick er verdens største tegneserieagentur, og firmaet har siden Wulffmorgenthalers fødsel haft et godt øje til den satiriske og til tider grænseoverskridende stribe. Men den unge udgave af Wulffmorgenthaler var for stærk kost i USA, hvor vold, sex, druk, stoffer og nøgenhed er bandlyst på avissiderne.

Wulffmorgenthaler er imidlertid vokset fra den mere grovkornede humor, og med en smule redigering fra amerikansk hånd, har striben nu med succes fundet vej til 145 amerikanske aviser. Økonomisk ligger der et stort potentiale på det amerikanske marked, særligt hvis satireparrets Wumo slår igennem med merchandise-produkter.  

Hos Universal Uclick er det et mål at udbrede den danske streg i så mange afskygninger som muligt. Således vil amerikanerne udover i avisspalterne få Wumo serveret blandt andet på mobiltelefoner, websider, tøj, print, kalender, bøger.

»Jeg tror, de vil tage imod det på samme måde, som vi selv gjorde; med masser af grin og en beundring for kunsten og for hvad navnet Wumo står for,« vurderer John Glynn.  

Mikael Wulff og Anders Morgenthaler har selv ambitioner om at ende på amerikansk tv med en animeret serie. 

Dagens Gossip