Zalando kampsælger tøj i første halvår

Skrevet af admin

19/07/2016

Mest læste i dag

Det er gået forrygende for online tøjbutikken Zalando i første halvår. Det i en grad, hvor selskabet har måttet sende en ekstra meddelelse ud til aktiemarkedet for at varsle det om, hvor godt det er gået.

Butikken, der er kendt for et stort udvalg og nogle enerverende reklamer, øgede salget med markante 25 procent til 1,7 milliarder euro eller 12,7 milliarder danske kroner i de første seks måneder af 2016.

- Zalando havde et meget stærkt andet kvartal. Vi leverede på vores ambitiøse vækstmål og øgede vores profitabilitet mærkbart.

- Vores forretning har udviklet sig stærkt, og vi fortsætter med at skubbe på for at skabe mere vækst med investeringer i vores produkt til kunderne og nye platforme, skriver medlem af Zalandos bestyrelse Rubin Ritter i meddelelsen.

Driftsresultatet forventes at være landet på op til 108 millioner euro, det samme som selskabet tjente i hele 2015.

Da der er tale om en midlertidig opgørelse, gives der ikke mange flere informationer om, hvad der lykkedes i første halvår.

Zalando blev skabt i 2008 med speciale i at sælge sko på nettet. Siden 2010 har selskabet ekspanderet voldsomt til en stribe lande i Europa.

I 2014 blev Zalando børsnoteret, hvor selskabet værdisatte sig selv til 5,3 milliarder euro. Det gjorde det til en af Tysklands største børsnoteringer.

Samme år blev Zalando overskudsgivende. I 2015 voksede Zalando med en tredjedel og opnåede en omsætning på knap tre milliarder euro og et overskud på omkring 100 millioner euro.

Aktien stiger ifølge data fra Bloomberg markant fra start tirsdag. Det gør selskabet 6,6 milliarder euro værd på den tyske børs.

/ritzau/