Zentropa er klar til at filme med kineserne

Nu tyder alt på, at ideen bliver til virkelighed, og forhandlinger med kinesiske investorer og producenter om en film på kinesiske præmisser til det kinesiske publikum er godt undervejs. Bliver projektet realiseret, vil det være et bemærkelsesværdigt gennembrud på det kinesiske marked og en potentiel guldgrube for dansk film.

De seneste år har produktionsselskaber verden over stået på hovedet for at finde ud af, hvordan potentialet i den boomende kinesiske filmindustri bedst kan udnyttes.

Hver dag åbner ti nye biografer i Kina, og filmelskere i verdens folkerigeste land køber billetter i et tempo, der gør, at Kina inden for ti år overtager USAs rolle som verdens største marked for spillefilm. Sidste år blev Japan overhalet. Det skete efter en stigning i salget på 30 procent og en samlet omsætning på over 15 milliarder kroner.

Derfor har man også i Filmbyen i Avedøre spekuleret i, hvilke former for samarbejde der kunne tænkes at fange kinesernes interesse. I februar stiftede Zentropa datterselskabet Zentropa China med det formål at finde frem til kinesiske partnere og sammen producere film i Kina. Direktør for det nystartede selskab, Rikke Ennis, er samtidig leder af Zentropa og Nordisk Films fælles salgsvirksomhed, TrustNordisk.

22. april ankom hun til Beijing og havde fire dage tæt pakket med møder. Med i gruppen var også Allan Hansen, direktør for Nordisk Film, samt yderligere to medarbejdere fra TrustNordisk og en kinesisk producer uddannet fra Filmskolen i Danmark.

Over for nogle af Kinas største produktionsselskaber præsenterede danskerne deres medbragte idé. Interessen var overvældende. Under en 18 retters menu på en af Beijings finere restauranter tilbød et af de kinesiske produktionsselskaber at lukke aftalen på stedet. Det takkede Rikke Ennis og de andre danskere pænt nej tak til, og situationen er i dag den, at Zentropa China har tre kinesiske bejlere at vælge imellem. Derfor er man fra dansk side optimistisk og forventer at kunne skrive under på en kontrakt med en partner i Kina til efteråret.

»Vi snakker med nogle, der har performet på markedet og lavet store blockbustere. De har det rigtig godt økonomisk, og de har netværket. Til gengæld mangler de simpelthen ideer. Vi har noget særligt på idé- og manuskriptsiden, som kineserne beundrer,« siger Rikke Ennis til Berlingske.

Den vurdering deler franske Isabelle Glachant, der har været producer på flere kinesiske film og til daglig arbejder som filmkonsulent i Beijing.

»Den kinesiske filmbranche er stadig ung. For bare ti år siden var det hele kontrolleret af statsejede virksomheder, og mange af produktionsselskaberne kan godt se det smarte i at få tilført viden udefra,« siger hun.

Kinesiske film har de seneste år haft svært ved at slå igennem på de internationale filmfestivaler, hvilket også kan være en af grundene til interessen for at samarbejde med et etableret filmselskab som Zentropa, vurderer Isabelle Glachant.

Dagens Gossip

Dagens TV