Zzzzz: Sådan får du den perfekte lur

Er du også en af dem, der gerne tager en lur i løbet af dagen, når tiden er til det? Så får du her opskriften på den mest optimale lur.

Forskere har nemlig længe studeret fænomenet og har forsøgt at give nogle bud på, hvor længe og hvornår en lur bør tages.

- Lure er mere komplicerede, end vi lige tror. Du er nødt til at bestemme, hvornår luren skal tages, hvor længe du kan sove, og om du har brug for luren i forhold til arbejde eller andet, udtaler David Dinges, som er søvnforsker ved University of Pennsylvania’s Perelman School of Medicine, til The Wall Street Journal.

Læs om det bedste og det værste, du kan indtage før sengetid på IN.dk

Tag en kort eller lang lur

Vores søvn afvikles i cyklusser, og skal vi have en effektiv og energiboostende lur, skal den kun være på mellem 10-20 minutter, så vi ikke bliver vækket midt i et dybere søvnstadie.

Skal luren være lidt længere, må den ifølge Sara Mednick, som er assisterende psykologiprofessor ved University of California, gerne være 60 minutter.

Det giver hjernen mulighed for at lagre oplysninger i hukommelsen, men du vil dog være træt, når man vågner.

Tager du en lur på 90 minutter, når kroppen igennem hele søvncyklussen, hvilket både gavner ens kreativitet og hukommelse.

F.eks. vil du lagre i hukommelsen, hvordan du kører på cykel, hvis du netop har lært dette.

Et godt trick er i øvrigt at drikke en kop kaffe hurtigt, efter du vågner efter luren. Det giver en ekstra opkvikkende effekt.

Kvinder skal sove i længere tid end mænd. Læs på Soendag.dk hvor meget.

Sov ikke for sent

Når du har besluttet, hvilken type lur du har brug for og tid til, spiller det også en meget stor rolle, hvornår på dagen du tager luren.

Den skal nemlig gerne nydes mellem kl. 13 og 16, da du ved at sove senere på dagen påvirker nattens søvn.

Det skyldes, at kroppen har sit indre ur, der gør, du kan falde i søvn om aftenen og vågne om morgenen.

- Så når du sover, når din hjerne ikke forventer det, vil det forstyrre rytmen og gøre dig mere døsig, forklarer Rafael Pelayo, som er professor ved Stanford University School of Medicine’s Sleep Medicine Center.

Tag en lur på arbejdet

Flere forskere peger på, at det faktisk kan være ganske gavnligt at tage en lur i løbet af arbejdsdagen. En undersøgelse fra 2012 publiceret i tidsskriftet Neurology of Learning and Memory delte 36 studerende op i tre grupper. Alle grupper fik en opgave for hukommelsen, og herefter skulle den ene gruppe tage en lur på 60 minutter, den anden gruppe tog en på 10 minutter, mens den sidste gruppe slet ikke sov.

Det viste sig, at de to grupper, som tog en lur, klarede sig bedre, forklarer Sara Alger, der er hovedforfatter på undersøgelsen og forsker ved University of Notre Dame.

Herudover kunne forskerne også se, at 60-minutters-gruppen op til en uge efter klarede sig bedre end 10 minutters-gruppen, der på dette tidspunkt klarede sig ligeså dårligt som gruppen, der ikke tog lure.

Forskerne mener, at årsagen er, at de 60 minutter simpelthen er afgørende for hukommelsen.

Forskerne ved endnu ikke meget om, hvorfor nogen er bedre end andre til at sove lure. Om det enten skyldes noget genetisk, eller om man simpelthen kan være god til at sove en lur.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip

Dagens TV