Avis i stor kampagne: Drop brotaksten på Storebælt

Skrevet af Ronja Ryde

21/09/2014

Dagens topnyheder

“Broafgift nej tak”.

Sådan står der på det klistermærke, som abonnenter på den regionale avis Fyens Stiftstidende i dag har fået ind ad døren sammen med papiravisen.

Det skriver Fyens.dk

I søndagens udgave af den fynske avis er det sædvanlige forsidebillede blevet skiftet ud med klistermærket, som kan pilles af og sættes i bilens bagrude.

LÆS OGSÅ: Transportministeren er vild med velduftende toiletter på rastepladser

Avisen forklarer selv, at dagens udgave er starten på en stor kampagne mod afgiften på Storebæltsbroen.

Chefredaktør Per Westergaard forklarer, hvorfor avisen nu tager stilling til et politisk spørgsmål:

- Det gør vi, fordi vi ønsker at være en aktiv spiller i det samfund, vi er en del af. Prisen for at køre over Storebælt er så høj, at den bremser udviklingne på Fyn, og skubber os mod at være et udkantsområde midt i landet.

LÆS OGSÅ: Resultat af stor trafikkontrol: Disse tre simple ting får vi især bøder for

Transportminister Magnus Heunicke (S) har tidligere i denne uge slået fast, at Storebæltsbroen har været en stor gevinst for det danske samfund - især på Fyn.

I Fyens Stiftstidende forklarer Per Westergård, at avisen ikke vil bestride broens succes. Men den vil gerne sætte fokus på, hvordan broen kan blive en endnu større gevinst.

- Det får vi ikke ved som nu at lade broafgiften finansiere ting, som intet har med broen at gøre. Nu råber vi op, før den udvikling fortsætter og koster flere fynske arbejdspladser, siger Per Westergård.

LÆS OGSÅ: TV: Knust familie offentliggør MC-dødsulykke for at sætte fokus på høj fart i trafikken

I forbindelse med kampagnen har avisen lavet en ny hjemmeside, broafgiftnejtak.dk.
Formålet med hjemmesiden er, at alle kan gå ind og dele deres historier om, hvordan de individuelt set er ramt af den høje broafgift.
I første omgang er målet at aflevere 235 historier om broafgiften direkte til transportminister Magnus Heunicke. Det præcise tal er valgt, fordi det er den nøjagtige pris for at køre over broen.

LÆS OGSÅ: Fynsk skolebus er en time om at køre 2,5 kilometer

Flere - og ikke kun fynboer - har allerede været inde for at dele deres historier. Blandt andet skriver Jan Pedersen fra Kgs. Lyngby sådan her:

"Jeg kører ikke til Fyn, Jylland eller Sverige alene på grund af prisen (tolden) for at forlade Sjælland. Heller ikke i mine ferier. Så hellere med fly sydpå. Skatteudplyndringen af bilejere er i forvejen hæmningsløs her i landet, så jeg synes at broafgiften skal sænkes til et niveau svarende til udgifterne til vedligehold af broanlægget. At udråbe det som en gevinst for landet, at man udplyndre brugerne af brogen, er en klassisk socialdemokratisk udlægning af deres skatte-politik."

Mange har skrevet, at de er hæmmet af de høje afgifter, fordi de har familiemedlemmer eller venner på den anden side af bæltet. Anne Petersen skriver:

"Vi har en mor, der har brug for hjælp, så vi er nødt til ofte at tage over broen, som vi synes er alt for dyr. Det koster 1000 kr incl. brændstof til bilen i direkte omkostninger. Vi er pensionister, og det er stadig mange penge for os, da vi jo ikke stiger i indkomst. SÅ JA DET ER FOR DYRT"

Miki Petersen fra Kværndrup skriver:

"Ledig på grund af manglende vækst på Fyn - barriere for eksponering af kunst/musik (vækstlaget lider) Jeg tror, at transportordfører for Venstre Kristian Pihl Lohrentzen mangler et kursus i makroøkonomi. Han snakker meget unuanceret omkring situationen med Storebæltsbroen. Mere vækst på Fyn leder jo netop til mere indtjening via øget virksomhedsskatteindtjening samt mindre folk på off. forsørgelse = mindre udgifter for den danske stat og hermed mere forbrug og dvs. moms og andre skatter til kassen."