Nye fartregler: Så langsomt skal du fremover køre i byerne

Skrevet af Nils Würtzenfeld

09/03/2017
For at beskytte cyklister og fodgængere, er transportminister Ole Birk Olesens nu klar med et nyt forslag til regulering af fartgrænsen i byerne.

Dagens topnyheder

2016 blev desværre et år med mange trafikdræbte på de danske vej.

Hele 200 mennesker blev nemlig dræbt i trafikken sidste år, hvilket er det højeste antal siden 2011. Det skriver Politiken.dk.

Derfor tager transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA) nu affære for at få nedbragt antallet af dræbte, så vi kan nå den nationale målsætning om maksimalt 120 trafikdræbte i 2020.

Det skal blandt andet ske ved at danske bilister skal til at køre langsommere i landets byer.

Ole Birk Olesen har nemlig givet grønt lys til, at landets kommuner i højere grad kan få tilladelse til at sætte farten ned i byerne fra 50 til 40 kilometer i timen.

Det sker især for at beskytte de ’bløde’ trafikanter som tæller cyklister, fodgængere og knallertkørere.

Kommunerne skal fortsat bede politiet om tilladelse til de nye fartændringer, men det vil for fremtiden bliver en del lettere, da de nuværende krav bliver lempet kraftigt.

- Fremover kan kommunerne søge om lov, hvis der bare 'synes' at være en risiko. Og det giver god mening, at vi skal køre langsommere eksempelvis, hvor der færdes mange børn, siger Ole Birk Olesen til Politiken.

Ændringen ventes at træde i kraft til sommer.

De nye regler kommer i forlængelse af tre års indsats for at sænke fartgrænsen til 40 kilometer i timen i områder med børnehaver, skoler, fritidsinstitutioner, plejehjem, ældreboliger eller rekreative områder.