Børn skal lære at passe på sig selv på de sociale medier

Skrevet af admin

08/02/2016

Dagens topnyheder

De sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat fylder mere og mere for børn og unge.

Derfor skal landets elever i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne i denne uge lære at være mere kritiske, når de gebærder sig på nettet.

Det sker, når Sex & Samfunds undervisningskampagne Uge Sex løber af stablen.

Det fortæller Marianne Lomholt, der er national chef i Sex & Samfund.

- Vi håber, at vi med denne kampagne kan bidrage til, at børn og unge bliver mere reflekteret og kritiske brugere på de sociale medier, siger hun.

Marianne Lomholt fortæller, at en af udfordringerne på de sociale medier er, at beskeder frem og tilbage nemt kan misforstås.

- Vi ved, at relationer kan betyde rigtig meget for børn og unge på sociale medier. Man kan jo ikke se, om de andre har et smil på læben, når de skriver noget, og så kan man tro, at det er ondt ment, siger hun.

Sex & Samfunds undervisningskampagne Uge Sex henvender sig til børn og unge i 0.‐10. klasse og på ungdomsuddannelser.

Som en del af Uge Sex 2016 henvender Sex & Samfund sig også direkte til forældre. Det sker med informationskampagnen "Tal med dit barn om livet på sociale medier".

Kampagnen kører over hele landet 8.‐12. februar. Over 10.000 undervisere har tilmeldt over knap 450.000 elever til årets kampagne.

Og ifølge Marianne Lomholt fortæller antallet af tilmeldte, at undervisningskampagnen er en "kæmpe stor succes."

- Vi er rigtig glade for, at så mange lærere har taget kampagnen til sig. Vi håber, at børnene og de unge bliver bedre rustet til at håndtere de emner og problemstillinger, der kan opstå på de sociale medier, siger hun.

Det er niende år i træk, at Sex & Samfund afholder undervisningskampagne.

/ritzau/