FAKTA: Problemtog fjernes fra skinnerne og erstattes

DSB vil investere i 26 nye el-lokomotiver, som skal afløse de ældre og miljøbelastende dieseldrevne, hvilket vil gavne miljøet og gerne skulle resultere i mere stabil drift.

Købet ventes at nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-tog, som har været udskældt.

Her kan du blive klogere på problemtogene:

* Rettidigheden ligger på 91,9 procent, hvilket er under kravet på 93,8 procent.

* Hovedparten af forsinkelserne er på mellem tre og seks minutter. Det er DSB's forventning, at nye tiltag vil få en positiv effekt på rettidigheden.

* IC2 er aldrig kommet ordentligt i gang og er kun i meget lille omfang anvendt i trafikken. Togene lever ikke op til de krav til stabilitet, som er en forudsætning.

* DSB har i alt 82 IC4-togsæt og 23 IC2-sæt. Der er blot syv togsæt fra typen IC2-tog i DSB's driftspulje, hvoraf de tre indgår i reserve. Værdien af IC4-flåden udgør 3,7 milliarder kroner.

* IC2 har siden leveringen præsteret endnu værre end IC4. Det ses i antallet af kørte kilometer mellem tekniske problemer, der forsinker toget med fem minutter eller mere. Det fremgår af DSB's seneste månedsrapport.

* IC4 har i år i gennemsnit kørt 4861 kilometer mellem hvert teknisk problem. IC2 har præsteret blot 2992 kilometer mellem tekniske problemer.

* Målsætningen er, at IC4-togene kommer op på 20.000 kilometer uden tekniske problemer i 2019. Til sammenligning har de aldrende IC3 i år gennemsnitligt præsteret 48.217 kilometer mellem tekniske problemer.

* DSB planlægger at få gennemført en evaluering af arbejdet med IC4 og IC2 i løbet af andet halvår i år.

* Det sker som opfølgning på den eksterne vurdering af de to tog fra 2014, der har dannet grundlag for indsættelsen af IC4-tog.

Kilder: Ingeniøren, DSB.

/ritzau/

Dagens Gossip