Kviklån-direktør kalder to dages tænkepause unødvendig

Skrevet af admin

27/11/2015

Dagens topnyheder

Erhvervsministerens forslag om at indføre en klausul med to dages tænkepause for de lynhurtige kviklån bliver mødt med kritik af branchen.

Ifølge direktør Jens-Ole Kyhl Klitgaard fra lånevirksomheden Vivus.dk har kunderne nemlig allerede i dag rig mulighed for at fortryde et impulsivt lån foretaget med mobilen.

- Der skal være indbygget nogle sikkerhedsnet for kunder, der låner penge på nettet, og det har vi allerede, fordi der er 14 dages fortrydelsesret, siger Jens-Ole Kyhl Klitgaard.

Han oplyser, at det i dag kun er omkring 0,20 procent af kunderne, der fortryder lånet, hvilket koster påløbende renter fra lånet blev underskrevet, til det bliver betalt tilbage.

- Muligheden er beskrevet i vores lånevilkår. Det er ikke noget, vi plasker ud over det hele. Det kan da godt være, at vi skal blive bedre til at informere om fortrydelsesretten, men vi oplever, at langt de fleste af vores kunder fint kan styre vores produkt, siger han.

Ifølge Politiken fredag har hver syvende dansker mellem 18 og 30 år store gældsproblemer, og 54.000 unge er registreret som dårlige betalere. Det viser en stor undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsens (V) vil indføre en fortrydelsesklausul på to dage ved kviklån for at komme problemet til livs, skriver Politiken.

Men forslaget rammer helt ved siden af, mener Vivus.dk-direktøren.

- Det vil være en begrænsning i den digitale udvikling af finansielle services, siger Jens-Ole Kyhl Klitgaard.

- Vi er i år 2015. Alle banker og lånevirksomheder omstiller sig til at blive digitale, og processer blive mere enkle og smidige. Det medfører altså, at lånetransaktioner bliver mere hurtige. Nogle banker kan jo også udstede et realkreditlån på fire timer i dag.

Det gennemsnitlige lån hos Vivus.dk er på 3500 kroner, og det kan tage helt ned til en halv time at få bevilget lånet og få pengene i hånden.

Ifølge direktøren havner omkring tre procent af virksomhedens kunder i RKI, inklusiv svindelsager.

Det er et udtryk for, at kunderne generelt har en fornuftig tilgang til de hurtige lån, mener han.

- Jeg synes, det er at skyde ved siden af at sige, at det er os, der overgældsætter folk, når andre virksomheder låner folk 80.000-100.000 kroner til forbrug, siger Jens-Ole Kyhl Klitgaard.

/ritzau/