Lærere og ledelse: Forberedelsestid er presset i bund

Skrevet af admin

31/05/2016

Dagens topnyheder

Det er en velkendt følelse for lærerne i folkeskolen, at de træder ind i deres klasse med en følelse af ikke at være tilstrækkeligt forberedt til timen.

Det fremgår af en ny undersøgelse, hvor fire ud af fem lærere svarer, at de har for lidt tid til at forberede sig, skriver Politiken.

I undersøgelsen, som Danmarks Lærerforening står bag, har 82 procent af de adspurgte lærere sat kryds ud for nej ved spørgsmålet om, hvorvidt de inden for rammerne af deres arbejdstid har nok tid til at forberede undervisningen.

Lærerne fik samme spørgsmål i 2013, og da svarede 44 procent nej.

Troels Schnetler er en af de lærere, som ofte møder sin 9.-klasse uden at være forberedt. I gennemsnit har han 14 minutter til at forberede en klokketime, når han har trukket tid fra til blandt andet forældrekontakt.

- Det er ikke særlig behageligt. Men det er den realitet, vi sidder med, siger Troels Schnetler til Politiken.

De ændrede arbejdstidsregler fra august 2014 betyder, at lærerne skal undervise tre lektioner mere om ugen - dog uden mere forberedelsestid. I dag underviser lærerne i gennemsnit 25 lektioner om ugen.

Formanden for skolelederne, Claus Hjortdal, ser tegn på, at skolerne presses til grænsen.

- Kommunernes økonomi har det sværere og sværere. Vi har ikke andre skruer at skrue på, end at lærerne må undervise mere. Og så kommer der mindre forberedelsestid. Det kan næsten ikke hænge sammen, siger Claus Hjortdal til avisen.

Per Fibæk Laursen, professor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse under Aarhus Universitet, peger på, at der oven i det øgede timetal er kommet flere læreropgaver som inklusion af svage elever og krav om varieret undervisning.

- Set i det lys er forberedelsestiden lille. Man har simpelthen forringet lærernes muligheder for at leve op til det ambitionsniveau, der ligger i folkeskolereformen, siger Per Fibæk Laursen til Politiken.

/ritzau/