Nike er på hælene efter dårligt kvartalsregnskab

Skrevet af admin

29/06/2016

Mest læste i dag

Nike, den amerikanske producent af løbesko og andet sportsudstyr, har fortsat problemer med at holde samme tempo som Adidas og andre konkurrenter. Især på Nikes nordamerikanske hjemmemarked halser selskabet bagefter.

Det viser tirsdagens kvartalsregnskab. Både omsætningen for de tre måneder frem til slutningen af maj og Nikes skøn for det fremtidige salg var lavere end forventet på aktiemarkedet, og aktien faldt over fire procent på de skuffende meldinger.

I forvejen har Nike klaret sig dårligst hidtil i år blandt selskaberne i Dow Jones-indekset med et fald, før det nye regnskab, på 15 procent.

- Du ser, at flere bevæger sig over mod Adidas, siger analytiker Brian Yarbrough fra finanshuset Edward Jones til Reuters.

Den tyske gigant har fået et "comeback" i USA og Canada, hvor nogle butikskæder giver mere hyldeplads til Nikes konkurrenter, forklarer han.

På Nikes udenlandske markeder ramte en stærk dollar salget i regnskabsperioden.

Salget i de tre måneder steg sammenlignet med året før med seks procent til 8,24 milliarder dollar eller 55,4 milliarder kroner. I Nordamerika var omsætningen dog uændret.

Overskuddet efter skat gik to procent tilbage til 846 millioner dollar. Det svarer til knap 5,7 milliarder kroner.

Et af de håb, Nike binder forventningerne til de kommende måneders salg op på, er basketballsko, efter at LeBron James tidligere i juni styrede Cleveland Cavaliers til klubbens første NBA-mesterskab.

LeBron James indgik i december sidste år en enorm og livslang sponsoraftale med Nike.

Den slags aftaler med stjerner kan virkelig sætte skub i salget for sportsudstyrsproducenter.

Under Armour, en anden af Nikes konkurrenter, sælger masser af basketball- og golfsko på grund af aftaler med henholdsvis Stephen Curry og Jordan Spieth.

/ritzau/Reuters