Flere af landets pensionsselskaber bruger detektiver til at overvåge deres kunder, hvis der er mistanke om svindel i sager om tab af erhvervsevne.
Det viser en rundringning til landets største pensionsselskaber, som erhvervsmediet Finans har foretaget.
Pensionsselskaberne kopierer dermed en praksis, som forsikringsselskaberne har benyttet i årevis.
Landets største pensionsselskab, PFA Pension, har undersøgt 53 kunder for svindel de seneste år - syv af dem med decideret overvågning.
- Vi hverken kan eller vil acceptere, at der er kunder, som forsøger at snyde PFA for store millionbeløb i forbindelse med sager om tilkendelse af for eksempel invalidepension. Heldigvis er det uhyre sjældent, at vi må skride så langt som til observation i disse sager, siger Dorthe Bundgaard, juridisk direktør i PFA Pension, til Finans.
Topdanmark har en afdeling på 13 mand, som holder øje med fusk i såvel forsikrings- som pensionsafdeling. Selskabet har i gennemsnit 500 sager om året, hvor der er mistanke om fusk, men kun de 10 af dem vedrører pensionskunder. Resten vedrører forsikringssvindel.
Forbrugerrådet Tænk har fulgt udviklingen i forsikringsbranchen med bekymring, og det er nyt for Forbrugerrådet, at pensionsselskaberne følger trop.
- Vi synes, man skal være meget forsigtig med at anvende mere aggressive overvågningsformer over for sine kunder, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Finans.
- Det er helt okay, at selskaberne forholder sig til, om folk forsøger at snyde - at de googler og spørger ind til, om det virkelig kan være rigtigt. Men at begynde at pudse detektiver på folk, det ved vi, at folk opfatter som ekstremt intimiderende.
/ritzau/