TDC mister 14.000 mobilkunder i årets første måneder

Skrevet af admin

07/05/2015

Dagens topnyheder

Det danske teleselskab TDC har været i stand til at bremse kundeafgangen en anelse i årets første tre måneder.

Sådan lyder det fra TDC's finansdirektør, Pernille Erenbjerg, efter regnskabet for de første tre måneder af 2015 er gjort op. 14.000 private mobilkunder forlod selskabet i de første tre måneder i forhold til fjerde kvartal sidste år. Heraf var 4000 faste abonnenter.

- Vi synes selv, at det er fair at sige, at vi til en vis grad får fladet kurven ud. Vores store sats er jo at ville sælge flere ydelser til vores eksisterende kunder, men det kræver fortsat hårdt arbejde.

- Det er et langt sejt træk, og det er ikke noget, der går hurtigt, siger Pernille Erenbjerg til Ritzau Finans.

TDC har grundet konkurrencen på det danske telemarked set sig nødsaget til at give tilskud til mobiltelefoner, men det er et tiltag, som selskabet er meget påpasselig med, da de danske mobilkunders loyalitet over for selskaberne er meget lille.

- Der foregår mange ting på mobilmarkedet, og vi har været nødt til at spille med på tilskud i et vist omfang.

- Det er dog kun noget, vi gør i behersket omfang, for hvis kunderne bliver ved med at skifte rundt så meget, som de har gjort historisk, så er der simpelthen ikke økonomi i det, siger finansdirektøren til Ritzau Finans.

TDC oplevede et mindre fald i omsætningen per privat mobilkunde, Arpu, der faldt til 116 kroner fra 119 kroner i fjerde kvartal og 118 kroner i samme periode året før. Det er dog ikke noget, der giver anledning til bekymring hos TDC.

- Jeg mener ikke, at indtjeningen tager et dyk. Det skrider to kroner. Jeg vil kalde det et bump. Så længe det ikke er mere, så mener vi, at det er en meget stabil udvikling, siger Pernille Erenbjerg.

TDC mistede sidste år 153.000 private mobilabonnenter og 183.000 fastnetabonnenter. Til gengæld kunne TDC glæde sig over en stigning i antallet af erhvervsabonnementer på 40.000.

/ritzau/