Høring: Kevin havde overhalet Ricciardo med ens udstyr

Skrevet af admin

14/04/2014

Mest læste i dag

Red Bull-køreren Daniel Ricciardo havde sandsynligvis ikke været i stand til at holde Kevin Magnussen (McLaren) bag sig, hvis Red Bull havde benyttet det officielle måleudstyr for brændstoftilførsel i Melbourne.

Indrømmelsen kom mandag fra Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, i forbindelse med en høring hos appeldomstolen ved den internationale motorsportsunion, FIA.

Daniel Ricciardo, der sluttede på andenpladsen i Melbourne, blev efter løbet diskvalificeret, da FIA mente, at Red Bull havde overskredet en nyindført grænse for brændstoftilførsel på 100 kilo i timen.

Diskvalifikationen af Ricciardo betød, at Kevin Magnussen blev rykket frem fra tredje- til andenpladsen og modtog 18 i stedet for 15 VM-point.

Red Bull appellerede straks diskvalifikationen og argumenterede mandag for, at FIA's officielle måleudstyr ikke målte korrekt, og derfor havde man brugt sin egen målesensor.

I forbindelse med den første træning i Melbourne havde Red Bull registreret vidt forskellige brændstofsmålinger på Ricciardos bil, hvilket fik holdet til at bruge sit eget udstyr under selve løbet.

På mandagens høring kom det frem, at FIA's løbskommissærer allerede advarede Red Bull under løbet i Melbourne om, at man overskred grænserne for brændstoftilførsel, men Red Bull rettede ikke ind.

Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, medgav, at Daniel Ricciardo ikke ville have været i stand til at fastholde sin andenplads, hvis man havde efterlevet kravet fra FIA.

- Vi forsøgte virkeligt - mellem 8. og 16. omgang - men det kostede os 0,4 sekunder per omgang, og havde det fortsat på samme måde, ville vi ikke have været i stand til at beholde andenpladsen, sagde Newey.

Red Bulls konkurrenter fra Mercedes var indkaldt som vidner til mandagens høring, og Mercedes' advokat, Paul Harris, slog fast, at de officielle sensorer er blevet gennemtestet, og at det faktisk var Red Bulls system, der ikke målte korrekt i Melbourne.

Paul Harris og FIA's advokat, Jonathan Taylor, argumenterede også for, at Red Bull ikke bare kan "vælge og vrage" mellem forskellige målesystemer. Taylor slog fast, at der kun kan være et reglement, og det må alle hold følge.

Det ventes, at FIA's appeldomstol vil afsige dom tirsdag morgen.

/ritzau/