Sådan restituerer du effektivt efter træning

Går du op i din træning, så ved du helt sikkert også, hvor vigtigt det er at restituere efter træning. Skal du effektivisere og optimere din restitution, så kan du arbejde med flere forskellige tiltag

Restitution er vigtigt for dig, der dyrker enhver form for sport og motion – fitness, løb, cykling, svømning, håndbold, fodbold m.v.

Få 8 timers søvn hver nat

Restitution og søvn er to begreber, der bør gå hånd i hånd. Skal du restituere optimalt, så er det vigtigt, at du får en god nattesøvn hver nat. Eksperter anbefaler, at man får minimum 8 timers søvn hver nat, så kroppen og hjernen får lov til at slappe af for en stund.

Dyrker man meget sport og motion i sin dagligdag, kan det også være en god idé at tage en kort middagslur – eller en powernap om man vil.

Slap af i behageligt fodtøj – f.eks. badesandaler

Træner du ofte mange timer i træk, når du beskæftiger dig med din foretrukne sportsgren, så ved du også, hvor trætte og ømme fødderne kan blive. Skal du forkæle dine fødder, så kan du med fordel finde dit mest behagelige fodtøj frem fra skabet. Det kunne f.eks. være et par badesandaler, som giver din fødder optimal luft og komfort.

Du kan købe H2O badesandaler her, hvis du ønsker dig et par badesandaler i høj kvalitet.

Smid dig i sofaen og lyt til behageligt musik

Skal du slappe af efter en vellykket træning, så kan du overveje at smide dig i sofaen og lytte til noget behageligt musik. Musik i lavt tempo vil få din hjerterytme og dit blodtryk til at dale, så du nemmere kan slappe af i kroppen. Det betyder også, at du hurtigere kommer i gang med at restituere. Det er derfor vigtigt, at du giver dig selv tid og plads til at slappe af.

Besøg din lokale massageklinik

Skal du komme dig hurtigt efter en effektiv træning, så vil massage gøre underværker. Besøger du din lokale massageklinik, så vil du kunne forkæle din krop med en god omgang sportsmassage. Ømme muskler reagerer meget positivt på massage, hvorfor pengene er givet godt ud. Hvor ofte du har behov for massage vil afhænge af, hvilken form for sport eller motion du dyrker, og hvor ofte du træner.

Hold en hviledag

Det er ikke hensigtsmæssigt at dyrke sport og motion med høj intensivitet hver dag. Skal du passe på dig selv og din kop, så skal du holde en hviledag en gang i mellem. Styrketræner du i hverdagen, så skal de enkelte muskelgrupper restituere i 48-72 timer.

Selvom du holder hviledag, så er der ikke ensbetydende med, at du ikke må røre dig. Din krop har godt af at blive holdt i gang, hvorfor en kort gåtur vil være oplagt. Du kan også bruge din hviledag på at shoppe sportsudstyr på Sportsway.dk, så du er klar til dit næste træningspas.

Alle bør restituere – både amatører og professionelle. Selvom du vurderer, at du er i god form, så bør du ikke fravælge restitution, da det er meget vigtigt for din krop. 

Dagens Gossip

Dagens TV