Stort pres om høje karakterer går udover unges trivsel og fokus

Skrevet af PA

11/11/2017

Dagens topnyheder

Undersøgelser peger på, at mange unge i dag går rundt med stresslignende symptomer, fordi de oplever et stort pres i forhold til at opnå høje karakterer og dermed kunne komme ind på deres drømmestudier. For mange unge betyder dette pres dog desværre, at de mister fokus på at dygtiggøre sig og lære noget, men i stedet kun ha de høje karakterer som mål.

Flere og flere unge oplever stresssymptomer i forbindelse med deres uddannelse

Søvnløshed, angst, migræne. Disse er blot nogle af de symptomer som flere og flere unge desværre oplever i forbindelse med et uddannelsesforløb. Forskere mener at årsagen til de unges høje stressniveau blandt andet skal findes i karakterræset, som mange unge lider under. En undersøgelse i to gymnasieklasser havde et foruroligende resultat; 55 procent af de adspurgte havde et stressniveau så højt, at det svarer til niveauet hos de 20 procent mest stressede i Danmark. Undersøgelser viser desuden at det er ikke mindre end hver fjerde 16 til 24-årige, der lider under et højt stressniveau.

For højt ambitionsniveau og de mange valgmuligheder stresser de unge

Ifølge forskning er der især to årsager til at de unge bliver stressede i et uddannelsesforløb; for høje ambitioner til dem selv og de mange valg, som de unge står overfor. For de fleste unge er succes blevet lig med høje karakterer, og denne bestræbelse kan være enormt angstprovokerende og stressende, især hvis man ikke opnår den ønskede karakter. I virkeligheden ender karakterræset med at blive en ond cirkel, da det medfører forhøjet adgangskrav på de videregående uddannelser, hvor flere og flere uddannelser har adgangskrav på over 10.

Hf-uddannelserne løfter byrden fra de unges skuldre

Der er dog enormt meget fokus på disse problemstillinger på de forskellige uddannelser, hvorfor mange steder bestræber sig på at sænke elevernes stressniveau. Her er der taget flere forskellige metoder i brug. En af forsøgene går ud på at give eleverne faglig feedback i stedet for karakterer. En af de uddannelser, der ikke har løbende karakterer (årskarakterer) er hf uddannelsen, som kun har eksamenskarakterer ”Vi kan godt mærke, at de unge er stressede, men mange af vores elever italesætter, at de er glade for, at de ikke skal være pressede over årskarakterer. Det tillader dem nemlig at rette fokus tilbage på at lære og ikke stresse over at opnå høje karakterer. Desuden har vi en tutorordning, hvor vores lærere fungerer som tutorer for eleverne, både i forhold til de faglige aspekter, men også i for hold til stress og personlige udfordringer. Det kan vi mærke fungerer rigtig godt og skaber en god trivsel” siger Anders Wind fra hf Gymnasiet Gentofte HF, der har elever fra især Gentofte, Lyngby og København